|
Post by Skilling on Aug 17, 2013 13:15:18 GMT 1
Tar tillfället i akt och testar forumets pollfunktion. Utöver det är det lite intressant att se resultatet för eventuella framtida ändringar av underforum.
Så, vilket/vilka DAW använder du?
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 17, 2013 15:59:24 GMT 1
Jag önskar jag kunde boosta underlaget för statistiken här som det anstår en god forummedlem, men jag brottas med gamla rullbandare. Om ni vill kan jag ju välja en DAW bara på skoj, efter namnet sådär och gissa lite vad jag skulle gilla. Cakewalk låter ju gott t ex.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 17, 2013 16:57:21 GMT 1
Du får kryssa i "annat".
fast det är ju inte ett DAW... det är ett AAW. Aaaaaawwwww.
Spelar du in allt på rullbandare?
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 17, 2013 20:40:00 GMT 1
Du får kryssa i "annat". fast det är ju inte ett DAW... det är ett AAW. Aaaaaawwwww. Spelar du in allt på rullbandare? Sagt och gjort! Annat. Ja, faktiskt. Fast det är först nu som jag gått in för det på allvar, synkar en 16-kanals 1" med en 8-kanals 1/2", och voila: 24 kanaler. Tidigare har jag bara använt stationära hårddiskinspelare, för att slippa stirra på skärmar. Jag editerar ändå knappt någonting, utan multitrackar bara, och klipper på sin höjd bort några takter, eller kopierar, så tape passar mitt arbetssätt. Men det är lite halvjobbig learning curve att hålla efter och kalibrera rullbandarna. Pust.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 17, 2013 22:56:17 GMT 1
Gött! Jag kan inte låta bli att tycka det är lite coolt, även om jag själv aldrig skulle överge DAW. Jag är nog rätt dator- och mjukvaruvänlig egentligen. Däremot tänker jag ofta att jag skulle vilja blanda in mer rullband i processen, men det verkar aldrig riktigt bli av.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 18, 2013 0:07:51 GMT 1
Det är ju på gott och ont, som det mesta. Det blir definitivt något visst med ljudet från tape, något som gör att allting lätt får sin plats i mixen, men ibland kan det ta bort definitionen på en viss typ av ljudkällor. Framför allt uppskattar jag det fysiska med proceduren, att jag skärper mig mer pga att bandet rullar.
Planerar dock att inskaffa DAW, för att jag inte vill begränsa mig till analogt och oroar mig för att de stationära hårddiskarna jag redan har är döende, men frågan är vilken som passar någon som jag. Logic? Jag behöver ju inte något annat än en digital bandspelare, inget fancy, och absolut inga pluggar, bara inspelning. Vad använder klassiska inspelningstekniker?
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 0:13:35 GMT 1
Jag säger Pro Tools eller Studio One. Jag är supernöjd med Studio One. Inte Logic. Det suger a*kb*lle och har helt tappat mark. Nya versionen är det värsta jag har sett. Jag kan tänka mig att Jävel tycker du ska skaffa Cubase, Madame att du ska ska skaffa Pro Tools och Droiden att du ska skaffa Cakewalk. Jag har dock rätt.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 18, 2013 0:16:02 GMT 1
Alltid varit lockad av Protools, men har ju också hört många spy galla över det. Innerst inne tror jag dock att det skulle passa mig.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 0:17:43 GMT 1
Skulle det säkert. Jag tror S1 gör det också. Det är DAW:s i samma skola. Saken är ju att du kanske skulle klara dig med billigaste varianten av S1 med dina krav, vilket blir billigt.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 0:20:46 GMT 1
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 18, 2013 0:22:59 GMT 1
Billigt låter bra! Ett annat problem är ju ljudkort som har tillräckligt många analoga in-och utgångar. Det blir oftast asdyrt om man dessutom ska ha bra kvalitet. Vilket man vill.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 0:29:58 GMT 1
Jo... men jag har fan helt börjat ge fingret åt det där. Jag använder ett billigt Mackie Onyx-ljudkort nu som helt ärligt inte låter sämre än mycket dyrare grejer, vad jag uppfattar. Problemet är att det bara är två ingångar och lika få utgångar och jag skulle nog vilja ha fler. Mitt arbetssätt gör att jag iftast klarar mig, men behovet uppstår ibland. Funderar också på att skrota mixer och ha allt uppkopplat till interfejset direkt. Jag kikar mycket intresserat på det här: global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i204329 bagare hos tysken. Tvivlar på att jag skulle klaga på ljudkvallen.
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 18, 2013 0:30:31 GMT 1
Jag uppskattar verkligen inte att få åsikter jag inte har tillskrivna mig på det sättet Jag har i stor sett bara använt cubase, men vill man ha ett digitalt alternativ till bandare eller hårddisksystem skulle jag gissa att protools ligger bra till. Det är ju en av de få som designades för det ändamålet från början. Cubase har jag använt sen ~85 och Pro-24 eller vad det hette innan dess. Men det var ju i första hand som MIDI sequenser, som det var och är suveränt för. Audio har ju kommit senare. Anledningen att jag kör Cubase idag är för att jag inte har tid och energi att lära mig något annat, och det är ju en rätt dålig grund för att rekommendera någon annan att använda det...
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 0:32:39 GMT 1
Jag använder Numerology som midiseq nu för att riktigt krångla till det.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 18, 2013 1:06:06 GMT 1
Tror jag ska titta på Protools på allvar. (lovar att titta på S1 också, Skrilling...)
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 1:11:08 GMT 1
Kolla du på PT.
|
|
|
Post by lovedroid on Aug 18, 2013 8:43:56 GMT 1
Om man bara vill ha DAWen som en bandare så skulle jag tro att vilken som helst funkar. De jag testat (Cakewalk/Sonar, Cubase, Protools) funkar ju i grunden på precis samma sätt.
Det finns ju demoversioner av de flesta, bara att ladda ner och kika.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Aug 19, 2013 13:44:09 GMT 1
jag skulle också vilja ha (råd att) köra oldskool. får övertala brorsan att skänka sin studer till mig.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 19, 2013 15:00:30 GMT 1
Audacity!
Sämsta program jag någonsin har använt, men det har funkat tillräckligt bra hittills. Om någon har tips på bra program så är jag helt klart öppen för förslag. Jag vill ha ett program där jag kan spela upp musik och i realtid höra hur det låter när jag ändrar parametrar som EQ, panorering och liknande. Detta klarar inte Audacity. Annars har jag inga större krav för tillfället. Jo, förresten! Det skulel vara kul om man kunde spela in direkt i programmet så att olika kanaler synkar med varandra. I dagsläget sitter jag och klipper in ljudfiler "för hand" så att de synkar.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 19, 2013 15:05:18 GMT 1
Jonas: Jag blir skittjatig, men jag måste alltid rekommendera Presonus Studio One. Jag har aldrig varit så nöjd med ett DAW. studioone.presonus.com
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 19, 2013 15:08:57 GMT 1
Tack! Jag får kolla upp det!
|
|
|
Post by paperboycalle on Aug 20, 2013 11:20:58 GMT 1
Socker: Protools är mest likt en bandare. Logic är bättre och enklare om du vill jobba mycket med midi.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 20, 2013 15:06:20 GMT 1
Socker: Protools är mest likt en bandare. Logic är bättre och enklare om du vill jobba mycket med midi. Ok, 1-0 till Protools där. Tack!
|
|
|
Post by zombiefredrik on Aug 27, 2013 13:21:38 GMT 1
Jag använder Numerology som midiseq nu för att riktigt krångla till det. Härligt att du gillar det jag har haft stora problem med aktiveringen av nya versionen. Får aktivera varje gång.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 13:34:56 GMT 1
Jag använder Numerology som midiseq nu för att riktigt krångla till det. Härligt att du gillar det jag har haft stora problem med aktiveringen av nya versionen. Får aktivera varje gång. Ey mannen! Inga aktiveringsproblem här. Det tog lång tid efter att jag köpt det som det inte användes alls, till det helt plötsligt satt som en smäck. Framför allt är jag vansinnigt förtjust i trumsequencern.
|
|
|
Post by zombiefredrik on Aug 27, 2013 13:40:00 GMT 1
Ey mannen! Inga aktiveringsproblem här. Det tog lång tid efter att jag köpt det som det inte användes alls, till det helt plötsligt satt som en smäck. Framför allt är jag vansinnigt förtjust i trumsequencern. Jag gillar den också och jo det är ju så. Det gäller att förstå storheten med denna lilla mjukvara. Ska ge den lite tid tillsammans med ES3/ES5/ES6 från Expert Sleepers när jag orkar plocka upp datorn hemma ... har en känsla av att det kommer vara magiskt bra!
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 14:09:00 GMT 1
Annat. En gammal fulkopia av ett program där jag bara spelar in ett stereospår rakt av. Jobbar aldrig med DAW.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Aug 27, 2013 18:14:40 GMT 1
Det är ju på gott och ont, som det mesta. Det blir definitivt något visst med ljudet från tape, något som gör att allting lätt får sin plats i mixen, men ibland kan det ta bort definitionen på en viss typ av ljudkällor. Framför allt uppskattar jag det fysiska med proceduren, att jag skärper mig mer pga att bandet rullar. Planerar dock att inskaffa DAW, för att jag inte vill begränsa mig till analogt och oroar mig för att de stationära hårddiskarna jag redan har är döende, men frågan är vilken som passar någon som jag. Logic? Jag behöver ju inte något annat än en digital bandspelare, inget fancy, och absolut inga pluggar, bara inspelning. Vad använder klassiska inspelningstekniker? Coolt! Har länge lekt med tanken att slutmastra på videoband. Gillar komprimeringen man får från HIFI-videobandare. Men det blir lätt vanskligt, drop outs o allt man måste lyssna efter.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 18:19:44 GMT 1
Jäklar om jag inte har kvar en gammal VHS-apparat....
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 27, 2013 18:24:26 GMT 1
Coolt! Har länge lekt med tanken att slutmastra på videoband. Gillar komprimeringen man får från HIFI-videobandare. Men det blir lätt vanskligt, drop outs o allt man måste lyssna efter. Ja, skulle nog oroa mig lite för mekaniken i det fallet. Videobandare blir så lätt glupska kakmonster från en sekund till en annan, men visst, de kan låta bra som en effekt.
|
|