|
Post by Jonas Röde on Aug 29, 2013 10:34:51 GMT 1
Snubblade över denne kompositör idag. Någon som har hört talas om honom?
Allt jag har lyssnat på hittills, och allt jag har läst om honom, har inspirerat mig hemskt mycket. Lyssna bara på det här (från Wikipedia):
Framöver skall jag läsa in mig på hans färgkodade kvintcirkel, hans pleromaackord och influenser av synestesi. Det känns svårt, men väldigt intressant! Förhoppningsvis blir det snart några låtar inspirerade av detta.
|
|
|
Post by Einar Lindgren on Aug 29, 2013 11:05:05 GMT 1
Någon som alla pianister känner till och spelar. Själv har jag egentligen aldrig lyssnat. I värsta fall har jag spelat pianokonserten utan att minnas ett dugg. Jag minns en konsert där pianokonserten, som skulle spelas, snabbt byttes ut.. men nja.. det var nog Franz Liszt ändå. Intressant med synestesi. Min dotter har den .."funktionen" :-) eller gåvan.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 29, 2013 11:40:52 GMT 1
Hm, hade gärnat provat på den världen. Det finns väldigt litet "klassisk" musik skriven för saxofon av naturliga skäl, så jag fick nästan bara spela jazz när jag gick i musikskola.
Får man fråga hur din dotters synestesi yttrar sig? Jag tycker sådant är väldigt fascinerande. Har en kompis som ser siffror och år som grafiska mönster, han visste inte om förrän rätt nyligen att det var en "grej" - han tyckte att det var helt naturligt.
|
|
|
Post by Einar Lindgren on Aug 29, 2013 12:22:45 GMT 1
Hon ser färger till i princip allt. Musik, olika toner, bokstäver, siffror och precis - hon ser det som helt naturligt och kan inte tänka sig hur det skulle vara att lyssna på musik utan färger. Min dotter spelar för övrigt sax. Och klaviatur också.
Detta var mitt 25:e inlägg. 25 kvar till stammis. När jag var 25 år var det bara 4 år kvar tills min dotter skulle födas. Det var också det sista året som jag spelade mitt instrument. 25...
|
|
|
Post by martthemart on Aug 29, 2013 16:06:00 GMT 1
Man kan väl ana ett visst storhetsvansinne hos honom... "kosmisk omvälvning" som sagt. Men han verkar ha varit en kreativ snubbe. Jag läste nånting på nätet om honom och hans instrument nyligen... ska se om jag kommer ihåg var...
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 29, 2013 16:48:27 GMT 1
Vad för instrument? Nu blev jag nyfiken!
|
|
|
Post by makair on Aug 31, 2013 19:08:50 GMT 1
Låter som en intressant snubbe. Jag hade inte hört talas om honom innan. Men så är jag inte särskilt bevandrad i den klassiska musiken. Stora visioner hade han verkligen Jag lyssnar på en del pianogrejer som fanns på Spotify nu, hittade dock inte Prometheus eller Mysterium. Hade gärna lyssnat på dem, beskrivningen låter onekligen spännande. Men jag gillar pianogrejerna, lite abstrakt och avigt. Stor dynamik och tvära kast.
|
|
|
Post by martthemart on Sept 1, 2013 9:24:36 GMT 1
Vad för instrument? Nu blev jag nyfiken! "Hans" instrument är kanske inte helt korrekt upptäckte jag nu. Den här gjordes till hans ära/efter hans ide'er: en.wikipedia.org/wiki/ANS_synthesizer
|
|
|
Post by Jonas Röde on Sept 1, 2013 10:41:10 GMT 1
Aha, ja den kände jag till lite grand, fast jag är inte så insatt. Verkar väldigt tuff!
|
|
|
Post by Jonas Röde on Sept 1, 2013 10:42:50 GMT 1
Låter som en intressant snubbe. Jag hade inte hört talas om honom innan. Men så är jag inte särskilt bevandrad i den klassiska musiken. Stora visioner hade han verkligen Jag lyssnar på en del pianogrejer som fanns på Spotify nu, hittade dock inte Prometheus eller Mysterium. Hade gärna lyssnat på dem, beskrivningen låter onekligen spännande. Men jag gillar pianogrejerna, lite abstrakt och avigt. Stor dynamik och tvära kast. Prometheus finns på Youtube. Mysterium finns tydligen någonstans, men den är ofullbordad eftersom han hann dö innan den var klar. Jag har inte hört den heller. Prometheus är dock fantastisk!
|
|
|
Post by Jonas Röde on Sept 2, 2013 13:18:52 GMT 1
|
|
|
Post by Jonas Röde on Sept 17, 2013 16:12:05 GMT 1
|
|