Viktor
Hipster
Royal Nashō
|
Post by Viktor on Aug 28, 2013 12:22:51 GMT 1
En grej jag märkt är att jag inte är särskilt kapabel att skapa om det inte är rätt förhållanden omkring mig. Jag måste vara lite seg i huvudet, det får inte vara fint väder ute, och jag måste hänge mig åt instrumentet/konstmediet jag har framför mig för tillfället. Struktur, skrivande och planering har med tiden helt fallit bort med fördel för höfta-fixa-höfta-fixa /// jam-spela in-jam-spela in-stilen.
Hur ser ditt skapande ut? Börjar du från en idé och följer den tills du känner att du gjort den rättvisa? Eller ändras allt medans du går? Kan du släppa ett projekt mitt i allt, eller ger du aldrig upp?
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 28, 2013 13:06:22 GMT 1
För mig är skapandet av musik så plågsamt att jag måste schemalägga in det och sedan hålla mig till det. Jag hatar att behöva offra ledig tid på att spela in och hålla på, men det måste göras.
För att inte störa mina grannar så spelar jag in endast dagtid, vilket betyder lördagar, söndagar, semester och eventuellt någon vardag om jag skulle vara sjuk eller så. Eftersom det blir så sällan som jag rent fysiskt kan spela, så måste jag göra det hemskt disciplinerat när jag väl får tillfälle - så jag förbereder allt på papper i förväg. Oftast har jag en stor del av låten i huvudet när jag väl sätter igång att spela in. Jam och slöspelande kan vara kul och nyttigt, men jag prioriterar inspelning när jag väl får tillfälle.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 28, 2013 13:07:44 GMT 1
Tilläggas bör kanske då att jag spelar med mitt band en gång i veckan, så jag får utlopp för rätt mycket där. Men även om det är improviserad musik, så ser jag det inte som skapande på samma sätt.
|
|
|
Post by karmabear on Aug 28, 2013 13:13:07 GMT 1
Plågsamt är ordet! Jag kommer på små melodier, hookar och verser i princip varannan dag, och spelar in dem i min telefon, antingen bara sång eller med gitarr/synth/orgel. Sen arrar jag i huvudet litegrann men sen hamnar ofta låten i huvudet och jag lyssnar på den där istället för att verkligen spela in den.
För när man väl gör det så måste man ju fatta en massa beslut och det blir tydligt hur bra/dålig man är. Då jag i regel anser mig själv vara usel på allt jag gör, trots omvärldens indikationer på motsatsen, så blir det att jag inte tar det slutgiltliga steget och spelar in låten. Nu gör jag ju det titt som tätt, men i relation till hur många bra ideér för melodier text etc som jag faktiskt har varannan dag ungefär, så är jag väldigt icke produktiv. Vilket jag ju naturligtvis inte tycker om.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Aug 28, 2013 18:24:30 GMT 1
När jag jobbar med musik, så handlar det nästan alltid om albumformat. Och då är det arbete oavsett om det finns inspiration eller resultat, märkligt nog. Men det är enda sättet som funkar för mig, måste hålla processen igång, och även om några timmars arbete inte ger något reellt resultat så påverkar det trots allt det fortsatta arbetet. Svårt o förklara. Så, vardagar blir det en till tre timmar varje dag och på helgerna mycket mera. Sen arbetar jag alltid till o från jobbet, då jag cyklar, lyssnar på mixar/låtarna som är under arbete. Mycket av arbete sker där, hör liksom bättre än då jag sitter vid datorn. Får en sorts distans som gör att jag lyssnar på ett annat sätt. Vågar nog påstå att det mesta av arbetet sker genom lyssning, där jag inte direkt kan göra något. När ett album är klart så har jag i snitt lyssnat på varje låt ca 150 till 200 gånger. Och då är inte lyssningen då jag sitter vid datorn o arbetar inräknat. Har slutat fundera på om det är riktigt normalt o hålla på så här. Ger resultat och jag trivs! :-)
|
|