jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 12:05:47 GMT 1
Vi har nolltolerans mot rasism, sexism, trakasserier, hot, personangrepp och alla uttryck som kan uppfattas som kränkande. Det är bara den som känner sig angripen som kan avgöra om så är fallet.
Vad betyder det här rent konkret? Om jag uppfattar t.ex. c60.boards.net/post/654/thread som kränkande mot oss som bor på västkusten men inte gillar räkor. Hur agerar ni då? Eller den här c60.boards.net/post/677/thread vilken kan tolkas som djursex, vilket jag anser är osmakligt. Hur agerar ni då? Nu frågar jag inte för att jävlas, utan för att det är intressant att veta hur det är tänkt att fungera.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 12:42:59 GMT 1
Bra fråga! Vad betyder det här rent konkret? Om jag uppfattar t.ex. c60.boards.net/post/654/thread som kränkande mot oss som bor på västkusten men inte gillar räkor. Hur agerar ni då? Exemplet du tar där blir ju lätt lite löjeväckande, eftersom ju både du och jag har lite svårt att se det hända i verkligheten, antar jag. Jag förstår principiellt vad du frågar efter, så vi kan utgå från exemplet ändå: I detta fall hade vi tagit diskussionen med dig först för att höra efter vad det är som gör att du anmäler inlägget, om det verkligen är för att du tycker det är kränkande med att koppla räkor till västkusten eller om det ligger annat bakom. Är det så att vi förstår att du upplever det som kränkande på riktigt, så respekterar vi det och inlägget plockas bort. Vi kommer också att föra en diskussion om detta med den person som skrivit inlägget. Jag vill dock vara väldigt tydlig med att det i detta inte lämnas utrymme för att "trolla" eller missbruka forumsreglerna. Här hänvisar vi till 7.3 där det framgår att forumsledningen har tolkningsföreträde av reglerna. Jag skulle vilja säga att den bilden inte går att tolka som djursex, så även där hade vi hänvisat till 7.3. Däremot hade synpunkter om respekt för djur och hur man hanterar döda kroppar kunna vara föremål för diskussion om lämpligheten i att ha bilden kvar.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Aug 27, 2013 12:48:43 GMT 1
jag tror jgb hänvisade till begreppet "mustangporr"
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 12:50:11 GMT 1
jag tror jgb hänvisade till begreppet "mustangporr" Jaha!!! I det fallet hade vi gladeligen informerat om att det rörde sig om ett instrument som heter "Mustang".
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 12:54:44 GMT 1
Var det en bild där också? Det såg jag inte. Såg bara ordet "mustangporr". Skilling: Ok, en diskussion med berörda parter alltså. Det är exakt det som vi inte orkar med på 99musik numera, där det finns folk som vägrar inse vad som gäller, eller de som för den delen roar sig med att provocera. Det har helt enkelt tagit slut på ork med att försöka få vuxna personer att samexistera i vänskaplig ton.
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 12:55:33 GMT 1
jag tror jgb hänvisade till begreppet "mustangporr" Jaha!!! I det fallet hade vi gladeligen informerat om att det rörde sig om ett instrument som heter "Mustang". Men det är ju DIN tolkning, och skall den ha företräde framför min? Jag tolkar det annorlunda, men då får jag höra att min tolkning inte gäller?
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 27, 2013 13:00:29 GMT 1
Jag för min del uppskattar ambitionen att ha hårdare moderering och t ex slänga ut användare som går till personangrepp omedelbart utan någon föregående diskussion. Sen får väl den/de som blir avstängda tycka att det är godtyckligt, men de flesta vuxna människor vet mycket väl var gränsen går. Sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor helt enkelt.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 13:02:59 GMT 1
Cobain med en Mustang i inlägget ovanför. Att vägra inse vad som gäller och/eller provocera och orsaka konflikter för skojs skull kommer inte att accepteras på C-60. Då blir man helt enkelt avstängd. Även här hänvisas till 7.3.
|
|
|
Post by peterh on Aug 27, 2013 13:08:55 GMT 1
Mitt tips: 1. Reglerna är "Admin/moderator bestämmer". 2. Starta ingen förening
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 13:14:30 GMT 1
Cobain?!? Hyllar ni självmord också! Skilling: Kan säga att det du råkade ut för på 99musik senast kommer orsaka en del förändringar i framtiden där. Och ja, vi kommer bli kallade för fascister och en del annat pga det...
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Aug 27, 2013 13:17:20 GMT 1
Och ja, vi kommer bli kallade för fascister och en del annat pga det... fascist schmasist, lite ordning och reda har ingen dött av
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 13:27:00 GMT 1
Mitt tips: 1. Reglerna är "Admin/moderator bestämmer". 2. Starta ingen förening Jag vet att du säger det där med glimten i ögat, men det finns ett inte så litet korn av sanning det. C-60 är ingen demokrati. Det är ingen förening och sista ordet kommer att vara forumledningens. Vår intention är att göra detta på ett sympatiskt och rättvist sätt och jag är helt övertygad om att forumet inte kommer att överleva ettårsdagen om vi inte gör det bra.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 13:31:57 GMT 1
Skilling: Kan säga att det du råkade ut för på 99musik senast kommer orsaka en del förändringar i framtiden där. Och ja, vi kommer bli kallade för fascister och en del annat pga det... Jag önskar er all lycka med den fortsatta driften av 99musik. Från hjärtat. I egenskap av admin på C-60 vill jag inte kommentera något som har med 99musik att göra mer än så. Jag tror du förstår.
|
|
|
Post by peterh on Aug 27, 2013 13:36:09 GMT 1
Mitt tips: 1. Reglerna är "Admin/moderator bestämmer". 2. Starta ingen förening Jag vet att du säger det där med glimten i ögat, men det finns ett inte så litet korn av sanning det. Glimten var mest att jag inte tror ni kommer göra om det misstaget! I övrigt 100% seriös.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 13:40:53 GMT 1
Jag för min del uppskattar ambitionen att ha hårdare moderering och t ex slänga ut användare som går till personangrepp omedelbart utan någon föregående diskussion. Sen får väl den/de som blir avstängda tycka att det är godtyckligt, men de flesta vuxna människor vet mycket väl var gränsen går. Sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor helt enkelt. Vi kommer att försöka vara nyanserade och behandla varje fall som unikt. I grunden håller vi helt med dig och om man inte kan acceptera att personangrepp inte är ett sätt att umgås värdigt vuxna människor, så är inte C-60 rätt plats att vara på.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 27, 2013 13:50:09 GMT 1
Ja, insåg att "utan någon föregående diskussion" lät lite hårt, men ni vet ju vad jag menar. Det handlar ofta om repeat offenders som har blivit varnade tidigare för en viss typ av trollande.
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 13:54:57 GMT 1
Jag för min del uppskattar ambitionen att ha hårdare moderering och t ex slänga ut användare som går till personangrepp omedelbart utan någon föregående diskussion. Sen får väl den/de som blir avstängda tycka att det är godtyckligt, men de flesta vuxna människor vet mycket väl var gränsen går. Sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor helt enkelt. Utslängning löser problemet snabbt och enkelt, och den som blir utslängd registrerar en ny användare och kallar moderatorerna för fascister. Been there, done that, fick inte bara en t-shirt utan en hel jävla garderob med kläder som numera är för små nu när jag har blivit trivselfet.
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 27, 2013 13:56:21 GMT 1
Jaha!!! I det fallet hade vi gladeligen informerat om att det rörde sig om ett instrument som heter "Mustang". Men det är ju DIN tolkning, och skall den ha företräde framför min? Jag tolkar det annorlunda, men då får jag höra att min tolkning inte gäller? Ja, i och med att man genom att registrera att konto och post inlägg har godkänt och accepterat reglerna har man också accepterat att vi har sista ordet enl 7.3. Nu är ju det ett så svårt hypotetiskt fall, och vi börjar närma och punkt 5.4 också. Om jag själv skulle bli gubbsne och ta hästars parti över att se uttrycket Mustangporr och få förklarat för mig att det handlar om en gitarr och inte saftiga stallbilder, skulle jag antagligen tänka "Puh, vad skönt, men då är det ju ok." Ett svar lika hypotetiskt som frågan Att tjata med en moderator/forumledning kommer att vara lika effektivt som att skälla ut hen som ska besiktiga din bil, det finns alltid en 2:a att hitta.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 27, 2013 14:03:03 GMT 1
Jag för min del uppskattar ambitionen att ha hårdare moderering och t ex slänga ut användare som går till personangrepp omedelbart utan någon föregående diskussion. Sen får väl den/de som blir avstängda tycka att det är godtyckligt, men de flesta vuxna människor vet mycket väl var gränsen går. Sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor helt enkelt. Utslängning löser problemet snabbt och enkelt, och den som blir utslängd registrerar en ny användare och kallar moderatorerna för fascister. Been there, done that, fick inte bara en t-shirt utan en hel jävla garderob med kläder som numera är för små nu när jag har blivit trivselfet. Hehe, jag förstår det, men den uppenbara lösningen är väl då att fortsätta slänga ut den "nya" användaren? Paragraf 7.3 träder ständigt i kraft.
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Aug 27, 2013 14:07:04 GMT 1
Jo, man kan alltid fortsätta slänga ut folk så länge man orkar med det. Givet att man vet vem personen är. Med tanke på att användarna kan vara anonyma så är det inte alltid så enkelt, och att faktiskt bevisa vem som är vem är stört omöjligt, däremot kan man alltid misstänka...
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 14:22:28 GMT 1
Jo, man kan alltid fortsätta slänga ut folk så länge man orkar med det. Givet att man vet vem personen är. Med tanke på att användarna kan vara anonyma så är det inte alltid så enkelt, och att faktiskt bevisa vem som är vem är stört omöjligt, däremot kan man alltid misstänka... Det här ett eventuellt framtida problem som vi har diskuterat och vi får se hur vi hanterar det om det uppstår. Grundinställningen är dock helt klar och accepterar man inte reglerna åker man ut. Att det nödvändigtvis måste vara lätt att upprätthålla ordningen är inget vi inbillar oss.
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 27, 2013 14:53:12 GMT 1
Skilling: Kan säga att det du råkade ut för på 99musik senast kommer orsaka en del förändringar i framtiden där. Och ja, vi kommer bli kallade för fascister och en del annat pga det... All lycka till med det, och stå på er för 99musik är ett väldigt bra forum i grunden. Jag har fått oerhört mycket ut av det själv genom åren och hoppas att kunna fortsätta få det i framtiden också
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 18:43:39 GMT 1
Ja, insåg att "utan någon föregående diskussion" lät lite hårt, men ni vet ju vad jag menar. Det handlar ofta om repeat offenders som har blivit varnade tidigare för en viss typ av trollande. Ok, ja i de fallen blir det avstängning utan tidsbegränsning.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 23:55:35 GMT 1
Skilling: Ok, en diskussion med berörda parter alltså. Det är exakt det som vi inte orkar med på 99musik numera, där det finns folk som vägrar inse vad som gäller, eller de som för den delen roar sig med att provocera. Jag vill vara tydlig med att mitt svar gällde ditt exempel med räkor och västkusten, vilket hade varit en rätt unik händelse som jag ser det. I de fall där förseelsen är mer uppenbar, t ex ett direkt sexistiskt eller rasistiskt inlägg, är det inte aktuellt med diskussion om det är ok eller inte. I dessa fall kommer inlägget raderas så fort det är möjligt och det kommer att bli någon form av påföljd för den som skrivit det. Vi kommer inte att veckla in oss i diskussioner med aktörer som uppenbart inte respekterar forumreglerna och/eller är ute efter att provocera och bråka. Testa gränser kommer alltså att vara en dålig idé. Behandla andra människor med respekt är en bra idé.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 28, 2013 1:46:36 GMT 1
I de fall där förseelsen är mer uppenbar, t ex ett direkt sexistiskt eller rasistiskt inlägg, är det inte aktuellt med diskussion om det är ok eller inte. I dessa fall kommer inlägget raderas så fort det är möjligt och det kommer att bli någon form av påföljd för den som skrivit det. Vi kommer inte att veckla in oss i diskussioner med aktörer som uppenbart inte respekterar forumreglerna och/eller är ute efter att provocera och bråka.
|
|