|
Post by Jonas Röde on Aug 26, 2013 16:34:47 GMT 1
Varför skall jag ha ett reverb? Varför är de så dyra jämfört med ett delay? Vilket är bäst?
Jag har lyssnat lite på demos och så, men jag tycker inte att det tillför så särskilt mycket. Vad har jag missat? Jag kanske måste prova själv?
|
|
|
Post by Skilling on Aug 26, 2013 16:51:56 GMT 1
Du kanske inte behöver reverb? Till vad är det du funderar på att använda det till?
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 26, 2013 16:54:09 GMT 1
Jag vill ha en tonal resonans utan att få "studs"-effekten som ett delay ger. Men jag tycker att de reverb som jag har hört låter rätt dåligt. Kanske finns det någon annan effekt som gör det jag vill?
|
|
|
Post by Skilling on Aug 26, 2013 17:08:05 GMT 1
Ok, det jag tror att du egentligen frågar efter är hur man får önskad timbre (vad fan är det svenska ordet?) i resonansen. Jag vägrar tro att det inte finns massor av reverb som är bra nog, utan tror att det handlar om handhavande.
Först handlar det om vilket reverbstyp du söker. Room, cathedral och hall efterliknar just vad namnen pekar på. Fjäderreverb skickar ljudet genom metallfjädrar och "sproing!". Plåtreverb skickar ljdet mot en plåt. Jag är själv en sucker för plate. Sedan finns det ju digitala varianter und so weiter.
När du valt reverbstyp ställer du in färgen på reverbseffekten, vilket blir avgörande för vilken timbre du får. EQ, HP och LP är exempel på verktyg att forma resultatet med. Många reverb har också modulation och lite annat.
Nu är detta hårdvaruavdelningen, men ett tips om du använder DAW är att utforska lite mjukvarianter innan du bestämmer dig för att betala lite dyrare pengar för ett hårt reverb.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Aug 26, 2013 19:18:27 GMT 1
timbre=klangfärg. inbillar jag mig.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 26, 2013 22:59:37 GMT 1
Nästan lite läskigt att få det här i mejlen bara någon timme efter inlägget jag skrev ovan....
"Can you say 'sproing'? August 2013
Softube is happy to announce that Spring Reverb is now bla bla bla"
WTF?
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 27, 2013 9:30:48 GMT 1
Tack Skilling! Plåtreverb var nytt för mig. Måste direkt kolla upp! Vad finns det för fabrikat? De andra typerna har jag koll på, men de som jag har lyssnat på hittills har inte låtit riktigt rätt. Men det kanske är det där med inställningarna helt enkelt? Folk som gör demos har inte särskilt ofta samma smak som jag. Och läskigt med mailet...
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 9:48:12 GMT 1
Alltså, du vill antagligen inte ha ett "riktigt" plåtreverb. De är typ 2m och väger 50 kg.... Men, det finns riktigt bra digitala varianter, då får du ju fler typer än plate också. Lexicons platereverb brukar falla mig på läppen. EHX Cathedral är väldigt bra tycker jag, om man vill ha i pedalform. Beror ju på vad du vill betala också.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 27, 2013 9:51:10 GMT 1
Fast bilden du postade föreställer ju något som är typ tre, fyra decimeter långt om man jämför med kaffekoppen i bakgrunden och ådringen i trädet?
och tack förresten!
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 27, 2013 9:55:03 GMT 1
Att digitala reverb är mycket dyrare än delay t ex beror på att det behövs en helt annan beräkningskapacitet i ett reverb. Delayet samplar i princip inkommande och spelar upp det i intervall med avtagande volym.
I ett (dyrt) reverb görs ganska besvärliga realtidsberäkningar som kan ta hänsyn till hur ljudet fortplantar sig i rummet, hur reflektioner stör/påverkar varandra, hur olika material påverkar reflektioner osv. Allt måste göra i realtid. Så det är en helt annan hårdvara som krävs men även programvaran kostar på förstås.
Sen finns ju en del mekaniska reverb som kostar lite med pga av det gissar jag.
Just (Digital) Delay är nog en av de enklaste och billigaste effekterna att tillverka.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 27, 2013 9:57:17 GMT 1
Fast bilden du postade föreställer ju något som är typ tre, fyra decimeter långt om man jämför med kaffekoppen i bakgrunden och ådringen i trädet? Haha, stämmer. Fast de BRUKAR vara skitstora. Go digital, säger jag. Är det live du tänker dig att använda det eller hur tänker du? Jag personligen (och givetvis finns det folk som inte håller med mig) föredrar reverb i mjukvara vid inspelning. Det finns fruktansvärt bra mjukvarureverb. I nuläget använder jag i princip uteslutande Valhalla Vintageverb. Extremt välljudande och flexibelt och kostar 50 dollar. Du får betala en förmögenhet för samma ljudkvalitet i hårdvara.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Aug 27, 2013 11:20:13 GMT 1
sen kan man ju experimentera med rummet som sådant och mikrofonplacering. inte att förakta.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 27, 2013 12:03:23 GMT 1
Min musik just nu är gjord med "riktig" rumsklang och delay. Men jag tycker att det låter murrigt och inte så bra som jag vill. Dessutom är det svårt att ändra i efterhand. Jag tror att ni har rätt, att nästa steg borde vara att spela in och "producera" digitalt. Måste hitta tid att sätta mig in i något program bara..
|
|
|
Post by martthemart on Aug 27, 2013 12:18:00 GMT 1
Reverb är i princip en mängd mikroekon (delays) som bildar en enhet. Pianolåda, gitarrkropp och trumcylinder kan sägas ge resonans och reverb åt respektive instrument. Och rummet ger det på ett annat sätt.
Våra vanliga rum är ofta betong och sånt som ger reflektioner som är... not so pleasing to the ear... så det kan vara vettigt att begränsa effekterna av rummet om man spelar in hemma med mjuka material som dämpar, vad man nu har att tillgå (tänk madrass). Det finns också pluggar som kan ta bort sådant. Så kan man börja lite mer från noll med sina reverb och bygga nya spännande kroppar och rum.
|
|