|
Post by makair on Aug 25, 2013 13:30:52 GMT 1
Jag ska spela med ett band på en jobbfest om två veckor och behöver lära mig ca 20-25 låtar så snabbt som möjligt. Vad är era bästa stalltips för att bli så effektiv som möjligt i det här? Ackord finns till alla låtar, men riff och strukturer är det lite sämre med. Bandet är lite utspridda över landet så det kommer bli få rep tillsammans och mycket nötande var för sig.
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 25, 2013 18:28:39 GMT 1
Jag har gjort såna attack spelningar några gånger, både med covers och eget (alltså inte mitt eget utan ett bands) material.
Brukar börja med att sortera in låtarna efter hur mycket tid jag känner att de behöver. Sen beror det ju på vilket instrument det handlar om och hur framträdande det är.
Kan du läsa noter, tabulatur, eller likande är det ju enkelt att skriva ner melodier/solo och även arrangemanget med ackord så man har stör för själva strukturen i låten.
Gör en låtlista med låtarna, i den ordning de ska spelas om det är bestämt, och lyssna igenom så ofta som möjligt. Går det att få arret inspelat så du kan muta bort det du själv ska spela kan det underlätta.
|
|
|
Post by makair on Aug 25, 2013 22:02:21 GMT 1
Jag har insett att jag måste lämna vissa partier i låtarna till senare. Bättre att kunna alla hjälpligt till första repet imorrn än några perfekt. Jag har alla ackord (fast inte riktigt så jag vill ha dem) men inga tabbar. Jag sitter nu och går igenom alla låtar och skriver lite stolpar, anteckningar på saker jag vet att jag kommer glömma när jag står där, och ackordvändor. Får se hur det går
|
|