|
Post by Skilling on Aug 25, 2013 10:56:46 GMT 1
Jo, jag vet, massor av reverb innan dist och sen lite reverb till innan kompression och så gärna mer reverb. Och ett delay, sen ett reverb till. Avsluta med reverb. Jag är all in när det gäller att experimentera fram egna effektkedjor, men ibland är det lite roligt med exempel. Någon som vet vilka grejer till exempel Slowdive, My Bloody Valentine och Ride använde? Från gitarr, via effekter till stärkare och rubbet? Även tidigare grejer som Jesus & Mary Chain och Cocteau Twins. Hur mycket nördkunskaper sitter C-60 på? Shoot!
|
|
|
Post by karmabear on Aug 25, 2013 13:26:56 GMT 1
Alla Jag gillar ju det där som bekant. Big Muff och liknande fuzzar är en viktig ingrediens, och delayer. Ofta splittat till flera stärkare också, en bit ifrån varandra. Men har inte koll på vad ovanstående använde, gissar att de använder bla Muff dock. Samt andra liknande fuzzar. Fuzz is the key.
|
|
|
Post by makair on Aug 25, 2013 13:39:17 GMT 1
Fenderstärkare brukar vara bra, Marshall går bort. Eller så är det bara jag , men jag har då aldrig spelat på en Marshall jag kommit överens med. Jag tänker också att man inte alltid behöver så mycket dist, ganska mycket kompression för att få en riktigt vass attack och lite spräck på det och så reverb så klart. Sen så rasslar man bara snabba 8:delar. Ett väldigt specifikt tips är också en pitchshifter med feedback satt på en oktav upp. Ger ett riktigt fint glittrande ljud. Boss PS-3 har ett reverse-läge som är riktigt fint för sånt. Eler eventide om man vill ha lyx.
|
|
|
Post by martthemart on Aug 25, 2013 17:28:11 GMT 1
|
|
|
Post by martthemart on Aug 25, 2013 17:32:36 GMT 1
Mascis hade ändå en del när jag tittade lite närmare... hade för mig att han körde rakt in ungefär.
|
|
Socker
Hippie
Blek och fattig
|
Post by Socker on Aug 25, 2013 17:42:57 GMT 1
Slowdive använde billigt digitalt reverb, ie Yamaha FX500.
|
|
|
Post by karmabear on Aug 25, 2013 18:13:39 GMT 1
Mascis hade ändå en del när jag tittade lite närmare... hade för mig att han körde rakt in ungefär. Nu för tiden gör han det, mer eller mindre
|
|
|
Post by martthemart on Aug 26, 2013 8:29:41 GMT 1
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 26, 2013 10:23:49 GMT 1
Som en del av er vet så tycker jag att Ibanez ES2 är alldeles fantastiskt. Det har ett modulation-läge, som skevar till delayet något alldeles fantastiskt. Ställer man in det "rätt" så kan man få ekot att svänga mellan grundtonen och typ en kvartston ner över rätt lång avklingningstid. Det blir ostämt och brötigt och superfint. Och sedan så plusettar jag absolut på fuzzbox.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 26, 2013 10:29:03 GMT 1
|
|
|
Post by peterh on Aug 27, 2013 12:09:19 GMT 1
Rent statistiskt är ju en Fender Jaguar väldigt viktig som första komponent. Vet inte hur mycket av ljudet det egentligen gör, men singlecoil är att föredra tycker jag, blir för mycket rock med humbuckers.
Mary Chain rundade & distade i mixerbordet läste jag för ett tag sen, Psycocandy låter ju inte speciellt shoegaze å andra sidan, mer spott & fräs än tex. My Bloody Valentine.
Som en parantes kan nämnas att jag såg Of Monsters And Men i somras. Rätt menlös folkpop, och jag hade nog bara pallat 3-4 låtar om dom inte haft en gitarrist med som lade fantastiska rundgång & reverbmattor bakom. Hördes inte så mycket, men gav djup åt ljudbilden på ett trevligt sätt.
|
|
|
Post by karmabear on Aug 27, 2013 16:32:49 GMT 1
Exakt. Har alltid kört mina Jaguarer för det där.
|
|
|
Post by Bobbski on Aug 27, 2013 21:24:30 GMT 1
Läste någonstans att My Bloody Valentine labbade fram sitt gitarrsound genom att helt enkelt tysta direktljudet och istället bara använda effektreturen på mixerbordet. 100% wet alltså. Slowdive låter ju ganska annorlunda och betydligt renare, åtminstone på låtar som "When the sun hits", och där låter det åtminstone i mina öron som single coil typ telecaster, åttondels delay och reverb i verserna, och sen någon pitcheffekt i refrängen på tremologurorna. Kanske en av världens bästa låtar för övrigt Edit: Fuzz på kompgurorna i refrängen också.
|
|
|
Post by zombiefredrik on Aug 28, 2013 8:23:57 GMT 1
--- Kanske en av världens bästa låtar för övrigt +1 helt klart med på topplistan
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 28, 2013 10:04:50 GMT 1
Läste någonstans att My Bloody Valentine labbade fram sitt gitarrsound genom att helt enkelt tysta direktljudet och istället bara använda effektreturen på mixerbordet. 100% wet alltså. Slowdive låter ju ganska annorlunda och betydligt renare, åtminstone på låtar som "When the sun hits", och där låter det åtminstone i mina öron som single coil typ telecaster, åttondels delay och reverb i verserna, och sen någon pitcheffekt i refrängen på tremologurorna. Kanske en av världens bästa låtar för övrigt Edit: Fuzz på kompgurorna i refrängen också. Grym låt! Hade inte hört den innan. Tack!
|
|