|
Post by karmabear on Aug 19, 2013 15:05:46 GMT 1
Här kommer två indieband att älska! Upptäckte "Hooded Fang" på en spelning på Pustervik i Göteborg. Charmiga som tusan! Finns inte på Youtube men här kommer två låtar. Upptäckte "The Shutes" för något år sedan när deras senaste EP kom. Underbara, och det är faktiskt en kille som sjunger
|
|
|
Post by Skilling on Aug 19, 2013 19:27:40 GMT 1
Underbar tråd!
Då vill jag pusha för min vän och idol Niels Nielsen. Försökte få med honom på forumet, för han är grym att ha med på forum, men han har lagt ner allt vad forum heter "för sju år sedan". Jag har varit övertygad i över tio år om att han är på randen till det STORA genombrottet och förr eller senare kommer det. Han är bäst.
Och så denna fantastiska Phantogram-cover:
|
|
|
Post by makair on Aug 21, 2013 21:29:23 GMT 1
Jag har följt australiensaren Skye Klein och hans projekt Terminal Sound System sen 2001 då jag hittade det på myspace. Då gjorde han distade, kompromisslösa beats och knasig elektronisk dub som ändå slog an nåt i mig. Men han gjorde en skiva, RH-8SB, med extremt minimala knäpp-och-knaster-rytmer och tunna atmosfärer som var sjukt bra i sin enkelhet. Jag köpte den direkt av honom och fick en helt svart cd-skiva i en tunn plastask med ett minimalt omslag med bara några streck på. Svincoolt tyckte jag då. Med åren utvecklades TSSs musik mot att ta in influenser från jazz, postrock och ambient. Men genomgående har varit en fantastisk förmåga att bygga upp mörka atmosfärer och känslor i låtarna. Robotar och undergången har varit konstanta teman genom karriären. Sista två skivorna drar helt klart mot doom och postrock och kan egentligen inte sägas vara speciellt elektroniska, men behåller känslan av att världens undergång är nära och att zombierna bryter sig genom dörren vilken minut som helst. Inga treminuters poplåtar, utan skivor man sätter sig ner och lyssnar igenom
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 22, 2013 10:16:22 GMT 1
|
|
|
Post by Jonas Röde on Aug 22, 2013 12:47:37 GMT 1
"When we are robots there will be peace" var ju super! Tack för tipset!
|
|
Viktor
Hipster
Royal Nashō
|
Post by Viktor on Aug 27, 2013 14:24:11 GMT 1
L'usine är en stor favorit och den artist som fick in mig på det elektroniska spåret. Albumet Serial Hodgepodge är ett av de album jag kan lyssna hur mycket som helst på och aldrig bli less.
|
|
|
Post by peterh on Aug 27, 2013 14:48:33 GMT 1
Ett favoritband som är jäkligt svårt att följa är Ceremony. Det finns nämligen minst två andra band med samma namn (och Way out West bokade såklart fel förra året!).
Underbar shoegaze/noise-pop, bildades ur bandet Skywave när Oliver Ackerman flyttade till New York och bildade betydligt kändare A Place To Bury Strangers (sverigeturné om den månad, totalpepp!)
Klockrena fullängadren Rocket Fire + någon EP finns iaf på iTunes, och på Spotify ligger en samling med gamla demos och singellåtar, Safranin Sounds. Ojämnn, men lyssningsvärd.
|
|
|
Post by kroffe on Aug 29, 2013 21:48:16 GMT 1
Alan Stuart - Cyclocross från utmärkta albumet Descender: OM84 (Duncan Woodwalker) 7-spårs EP centrerad runt Omnichord OM-84 är ju helt fantastisk den också: www.polytone.net/pg/pt02.html
|
|
|
Post by lovedroid on Aug 30, 2013 16:05:35 GMT 1
Helen Marnie från Ladytron släppte en soloplatta för ett tag sedan, under namnet "Marnie".
Riktigt riktigt bra om du frågar mig!! Video finns till första singeln, men det finns åtminstone en till låt som är bättre...
Skivan finns på spotify också:
Spår #6 "Sugarland" är min favorit!
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Sept 2, 2013 19:52:05 GMT 1
Slår ett slag för Camera
Första videon är från en konsert de gjorde tillsammans med sina husgudar Michael Rother och Dieter Moebius. / Cameras albumdebut är en självklar fortsättning på det NEU! gjorde. Klara influenser men ändå något eget. Nästa video från deras debutalbum Radiate! och låten Ausland. mer info här Camera
|
|
|
Post by peterh on Sept 4, 2013 16:04:34 GMT 1
Bjussar på en till, årets liveband för min del, MF/MB/. Deras Way Out West-spelning hör till det bästa jag sett.
Senaste singel är Big Black-covern Passing Complexion:
Bästa låten från förra skivan, The Window. Big Machine är också jäkligt bra iofs. I övrigt fäste inte den skivan alls för mig. Årets släpp Collossus är dock klockrent.
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 7, 2013 18:25:42 GMT 1
|
|