|
Post by Skilling on Jul 2, 2015 11:10:18 GMT 1
Musik måste inte vara kopplad till politik, men är det för det mesta i någon mån ändå, oavsett om det är Alkbergs vänster som slår eller kulturhögerns Günther som ger sig på 17-åriga tjejer.
Hur ser det ut i ert skapande? Medvetet politiskt? Omedvetet politiskt? Medvetet icke politiskt (och går det i så fall?)?
jätteintressant att höra era funderingar om detta och gärna med exempel.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Jul 2, 2015 11:49:13 GMT 1
Inte medvetet opolitiskt, men lite svårt med min musik att göra ngt där man tar ställning. Linnea som skriver alla texter. Men det börjar smyga in lite trots allt. Typ låten Magnetic Love på senaste skivan, om det nu kallas politiskt ställningstagande.
Sen är det några spår på kommande skivan där jag ramlat in på mänskliga rättigheterna i relation till flyktingpolitiken mm. Vi får se vad det blir.
|
|
|
Post by peterh on Jul 2, 2015 12:13:50 GMT 1
Skrev så extremt töntiga plakatpolitiska texter i min punkungdom att jag aktat mig lite sen dess. Även om det inte är medvetet opolitiskt så eftersträvar jag en estetik där det är svårt att vara för budskapstyngd. (Just Alkberg är jäkligt duktig på att få till det utan att vara pekpinne fö. 'Bit i kudden, skattebetalare' är så oerhört genial tex.)
Men visst, det skiner säkert igenom på sina ställen. Och det kommer komma lite argare grejer längre fram. Har en riktigt dräpare som vi spelat live några gånger...
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 2, 2015 12:40:16 GMT 1
I NMA är det ju Linnéa som skrivit alla texter även om jag i vissa fall varit med och diskuterat och bollat saker. Och där är det bara i enstaka fall som det blivit lite diffust politiskt/miljöigt.
Däremot har vi ju via t ex twitter varit tydligt politiska, mot SD, osv. Men det blir ju väldigt mycket mindre spritt än ens musik.
|
|
|
Post by skogge on Jul 2, 2015 13:10:18 GMT 1
Det är nog politiken och människosynen som har fått fart på mitt låtskrivande på riktigt. Jag anser ju att vi är på väg rakt ut över fasciststupet och att vi lever i en skendemokrati. De tankarna genomsyrar det mesta av det jag gör. Lustigt nog verkar musiken, som ofta drar åt andra hållet rent formmässigt, ha en tro på mänskligheten som texterna inte alltid har. Eller det kanske de har ändå. Har väl inte riktigt gett upp än. Förr skrev jag kassa texter och låtar om mitt kärlekslösa liv. Nu tycker jag att jag skriver ganska bra låtar, i bland jävla bra låtar, om människan och samhället. Det är väl politik om något
|
|
|
Post by martthemart on Jul 4, 2015 13:33:14 GMT 1
Frågan "Skall man blanda musik och politik", som ibland dyker upp är en av de lustigare i de här sammanhangen. De bra konstverken med politiskt innehåll har väl sällan börjat med att någon tänkt "Nu ska jag göra politisk konst." Snarare är det att man känner något i vissa frågor och eftersom man gör det så gör man också konst på det temat. Det konstiga vore ju om konsten höll sig borta från just politik. Jag ville nog ge min musik ett mer direkt budskap när jag var yngre, men mindre så nu, fast saker och ting alltid har en implicit politisk innebörd i någon mån.
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 4, 2015 14:56:31 GMT 1
Men har ni inte sett i alla kommentarsfält att konst bara ska vara fin. Det är iallafall det ständiga gnället om OpenArt här i Örebro. Men det är väl lite ot här.
Jag har hur som kommit fram till att det är sjukt svårt med texter, nu när jag försöker göra musik på egen hand. Vill gärna skriva om något viktigt, men det är så lätt att det bara blir träigt eller klyschigt.
|
|
|
Post by martthemart on Jul 4, 2015 17:28:04 GMT 1
Jag har i min bekantskapskrets stött på åsikten "Musik ska vara vacker!". Den kommentaren är en ganska god indikation på en konform person.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 9:08:05 GMT 1
Najs diskussion! Olivetti: Magnetic Love är ju defintivt politisk. Ska bli spännande att höra kommande skiva! Peter och Lovedroid: Ni är inne på spännande saker tycker jag. Politik i musik kan vara rakt på/plakatpolitisk och funka, Billy Bragg liksom... men det är ingen lätt sak att göra det bra. I White Birches har vi funderat en hel del kring det. Jenny skriver texterna och jag tycker hon är strålande på att ha udd i texterna utan att de skriver någon på näsan direkt. Många låtar är väldigt politiska utan att man kanske tänker på detta det första man gör. Vi har låtar om hot mot queerpersoner (Take Me Dancing), om kapitalism (We're Gonna Fall), om att söka upp och vända ryggen till SD (Hunting), att stå upp och kämpa mot alla former av orättvisor och förtryck (Rebel Heart, You Will Find a Fire), att bli förlamad av politisk depression och inte orka ett tag (It's a Hollow World), om hur en morfar tände ett brinnande rött hjärta (Stands of White Birches) osv osv. Ibland är det dubbelbottnat och/eller bildligt skrivet och jag tror att man kan lyssna på oss utan att direkt tänka på det så där jättemycket. Vi vill att politiska ställningstaganden ryms i det konstnärliga språk och den identitet vi försöker skapa med bandet. Men vi vill också hitta vägar att tydligt ta ställning och ur dessa funderingar kom också idén om det manifest vi gjorde i samband med releasen av första singeln till albumet som kom i vår. Vi använder det också om det känns som kontexten är rätt i livesammanhang. Kajsa Grytt har läst in det åt oss och det finns emellanåt med i tre delar under spelningar. I introt, en gång i mitten och allra sist (om det inte blir extranummer). Jag är mycket nöjd med manifestet och tycker att det sitter som en smäck även konstnärligt och är en extra dimension i det som är White Birches. whitebirches.se/manifesto.htmlSkogge: Låter skitnajs! Några exempel på dina politiska låtar? Mart: Håller med dig extremt mycket. Blir sjukt irriterad när folk påstår att man ska skilja på politik och musik/konst och ser det som en direkt konst- och kulturfientlig hållning. Det har mer med musik att göra än gear, imho. Kultur måste reflektera sin samtid på något vis, annars är det bara gungfly. Det betyder inte på något vis att musik måste vara politisk, men det betyder att man ska ge fan i att försöka kväsa politik i musiken. Det är rot- och historielöst. Skulle kunna ta till starkare ord till och med.
|
|