|
Post by mbloms on Jun 29, 2015 13:32:05 GMT 1
Har just köpt en JX8P som första poly. Fumlat mig fram efter lite 80-tals stabs och böljande Jarre-pads. Har spelat på den ett tag nu och tycker den låter lite ... fjösig och tam. Har läst på lite och förstått att det är pads den gör bra men kanske inte excellerar på annat.
Köpte just denna för att jag ville ha en poly att spela på och denna dök upp för ett bra pris. Kommer nog söka mig vidare till annat relativt snart, men känner ändå att det vore skam att inte ge den några försök att kräma ut lite karaktär.
Det jag försökt göra är att spela basgångar med vänstern på min Voyager och med högern lägga pads som sväller fram. Varma men ändå med lite grr i botten. Testat lite med resonansen men då blev det bara tunnt. Har ni några tips på hur detta kan trollas fram? Eller bara egna favorit-tweakningar på presetsen? Smidigast för mig är att utgå från de presets som finns.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 29, 2015 13:52:59 GMT 1
Lite fjösig och tam är den, fast schyssta pads är den väldigt kapabel till. Har du iPad är det en ypperlig idé att skaffa iPG-800 (bilden) vilket underlättar programmeringen och översikten markant. Jag är helt off när det gäller presets eftersom jag aldrig använder fabriksgjorda sådana och jag sålde min JX8P i december-januari någon gång så jag kan inte kolla, men JX, liksom syskonen i Juno-familjen, ska användas med sitt superbra chorus. Det fetar till ljudet rejält. Lattja gärna med crossmodsen också, finfina grejer. Går att göra pwm-liknande grejer vilket också fetar till det. (här finns en beskrivning på det: www.matrixsynth.com/2014/06/a-roland-jx8p-pwm-attempt-full-settings.html). Lätt snedstämda oscillatorer fetar till det också liksom en osillator som ligger en oktav under med fyrkantsvåg. Vill du köra Jarreliknande så skaffa en EHX Small Stone och kör synten genom den. Själv hatar jag (nåja...) Jarre men älskar Small Stone.
|
|
|
Post by Bobbski on Jun 29, 2015 15:00:46 GMT 1
Fyra korta tips:
1. Ge den tid, den växer 2. Kör den genom lätt överstyrd preamp, den har mesig output. 3. Missa inte de olika Key Modesen och att du kan klicka två gånger på t.ex. Unison för att få några röster en oktav under också. 4. Se till att ha lagom stark signal internt. För lågt (som på presetsen t.ex.) så låter den bara töntigt. Om den överstyr internt så låter det också illa.
|
|
|
Post by Bobbski on Jun 29, 2015 15:01:35 GMT 1
5. Våga stänga av choruset 6. Om du använder presetsen så missa inte heller där att man kan klicka två gånger på presetknappen för att komma åt minnesplats 33-64 (tog mig en månad innan jag hittade detta av ren slump). Jag är ingen presethatare, men presetsen är verkligen vedervärdiga på denna maskin. Jag kör med JX-8v3 från www.vst-control.de/Kostade typ 300:- har jag för mig. Funkar både som standalone och som VSTi. Har även köpt en minnescartridge av Synthboy på nittionian som ger 512 stycken minnesplatser. Funkar prima. Mina tips blev visst fler än fyra, men det viktigaste är att ha koll på nivåerna tycker jag. Den låter riktigt bra i rätt läge enligt mig.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 29, 2015 15:07:23 GMT 1
Ja! Unison är ju fantastiskt på 8P! Glömde det! Bra där Bobbski!
|
|
|
Post by mbloms on Jul 8, 2015 22:13:42 GMT 1
Ska ta mig tid att gör en handfull egna presets och sen bara spela!
|
|
|
Post by kroffe on Jul 10, 2015 12:14:00 GMT 1
Har också ägt en JX8p och tyckte den hade sina poänger, men som vanligt med Roland så är de lite för neutrala i ljudet för min smak. Här är ett litet smakprov på ljud jag gjorde med min: www.acc.umu.se/~amber/mm/jx8p.mp3
|
|
|
Post by mbloms on Jul 11, 2015 14:55:29 GMT 1
Ja, jag har i princip noll erfarenhet av polysynthar men upplever ändå att den känns lite "klen". Men jag bestämt mig för att pressa ur så mkt som möjligt ur den och under tiden spara till nåt annat som jag säkerligen får GAS på framöver.
|
|
|
Post by mbloms on Jul 11, 2015 14:58:22 GMT 1
Fick den för 2000kr och det gör mig lite peppad på att verkligen pressa ut goa ljud ur den istället för att kasta pengar på det som många verkar anse synthar med överpriser (t ex en Juno 106 i förra veckan). Blir lite av en "nu jävlar ska jag inte fastna i denna-ska-man-ha-synth". Fast vi får väl se hur länge det håller
|
|
|
Post by mbloms on Jul 13, 2015 22:46:28 GMT 1
Testade patchar från tidigare ägare. Mycket roligare än fabriksljuden! Har spelat en hel del och skruvat på dom. Gillar den mer och mer för varje dag.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 14, 2015 14:53:47 GMT 1
Jag tycker iofs inte att en Juno-106 direkt ligger på överpriser, det är jäkligt bra grejer, men det är roligt att höra att du börjar hitta fram till 8P. Den är bra på det är bra på, så att säga. Underskattad hos många (och även bisarrt överskattad hos några få, men det är en annan historia. ) Om jag vore du skulle jag jubla över hur lite du gav för den och sen unna dig en riktig PG-800. För känslans skull. Priset ihop blir helt rimligt, förutsatt att du hittar någon.
|
|
|
Post by mbloms on Jul 14, 2015 17:57:19 GMT 1
Underskattad hos många (och även bisarrt överskattad hos några få, men det är en annan historia. ).
|
|
|
Post by mbloms on Jul 14, 2015 18:00:47 GMT 1
Om jag vore du skulle jag jubla över hur lite du gav för den och sen unna dig en riktig PG-800. För känslans skull. Priset ihop blir helt rimligt, förutsatt att du hittar någon. Ja, varje gång jag spelar på den så mår jag extra bra över hur lite jag gav. Ska nöja mig med en iPG800 ett tag, så hugger jag en PG800 om det dyker upp nån. Känns inte så superviktigt eller särskilt brådskande. Njuter för tillfället bara av att jag inte kastade mig på en snordyr poly direkt.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 14, 2015 18:07:15 GMT 1
Grymt! Men det där är grejen med syntar lite... det kan vara värt att hosta upp med mycket stålar för en del av dem, men man ska komma ihåg att det finns fantastiska instrument för mycket mindre pengar. Det är liksom ingen absolut ratio mellan pris och kvalitet... och inga absoluta sanningar. Det är charmigt det där, ändå.
|
|
|
Post by mbloms on Jul 14, 2015 19:41:26 GMT 1
Precis. Och jag känner mig så sjukt nöjd med att ha "nöjt mig" med en relativt billig synth då jag oftast går på de dyra och eftertraktade pjäserna när jag köper instrument. Känner att det ändå finns en aning karaktär i mig trots allt
|
|