Viktor
Hipster
Royal Nashō
|
Post by Viktor on Jun 29, 2015 8:52:13 GMT 1
Jag har funderat på att starta bandcamp för att få ut min musik lite. Men frågan är - det jag ämnar lägga ut på Bandcamp är ju de saker jag vill senare få signat av ett stort bolag. Går det att bara hoppa av bandcamp eller hur funkar det där? Det som är sålt är ju i såna fall sålt redan, då kanske bolaget blir ledsna?
|
|
|
Post by Skilling on Jun 29, 2015 9:06:58 GMT 1
Har du långt framskriden kontakt med bolag finns det skäl att avvakta med BC, annars inte. Om du får ett kontrakt blir det en senare fråga om de vill ge ut ditt gamla material eller om det ska satsas på nytt. Eller rättare sagt, en fråga för både dig och dem att ta ställning till. Säljer du måttligt på BC gör det ingen större skillnad i deras ögon skulle jag tro och om du säljer massor är det snarare en anledning för dem att signa dig. Men kort: Att inte ge ut saker pga ett eventuellt framtida kontrakt låter i det närmaste kvävande. Ge ut det under eget DIY-bolag nu och kör hårt med "act as if" som ledstjärna. Presentera det så snyggt och proffsigt du kan och kör hårt! Kommer bolag och knackar på dörren är det en fråga för den dagen. Som sagt: Har du kontakt med bolag redan nu avvakta, annars inte. Material på Bandcamp kan du plocka bort på en nanosekund om du vill.
|
|