|
Post by Skilling on Jun 21, 2015 9:51:38 GMT 1
Jag har problem med nytillverkade analoger. Något brukar fattas mig och även om jag hittar sweetspots och får till patcher jag blir jättenöjd med, så brukar det ske efter mycket mer ansträngning än vad jag tycker att det ska behöva vara.
Så jag brukar säga att jag ska hålla mig till vintage. Förutom soundet så är det ofta en instinktiv kärlek inblandad. Problemet där är att jag är oförmögen till att utföra det underhållsarbete med lödning och skit som ofta tarvas, så jag har en viss motvilja till att lägga mycket pengar på vintage. Typ när det kostar över 10 000 kr så känns det risky och jag får kallsvettningar och blodtrycksfall med jämna mellanrum.
Nu känns det dock som att två nytillverkade syntar faktiskt kan vara minst sagt helrätt för mig. Polyfoniskt däckar Prophet-6 mig och så sent omsider har jag riktigt fått upp ögonen för MFB:s Dominion 1. Vilken jävla synt! Ljudet! Utförandet! Möjligheterna!
Inget sketet minikeyboard. Tre oscillatorer. Filter som får mig att tappa andan (WTF liksom!!!!)! Minnen (jo, som livemusiker är det inte dumt). Och så vidare.
Bästa Nick Batt gör inte suget mindre. Jag börjar få en tydlig plan.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 21, 2015 9:52:26 GMT 1
Och just det: Priset... *tummen upp*
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Jun 21, 2015 10:54:32 GMT 1
Har inget behov, men va fan, Dominion 1 ;-)
|
|
|
Post by kroffe on Jun 21, 2015 19:36:59 GMT 1
Testat på Frankfurt och tyckte den var sjukt konfunderande...inte min grej helt enkelt.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 21, 2015 20:39:58 GMT 1
Spännande Kroffe! På vilket vis var den konfunderande? Nåt som ändrat sig om du spenderat mer tid med den eller något du helt enkelt upplevde som dåligt?
|
|
|
Post by Skilling on Jun 23, 2015 3:39:16 GMT 1
Har lyssnat noggrant och ordentligt på de demos jag hittat och jag tycker väldigt mycket om hur den låter. Finns något Polivoks-ish över den tycker jag... Kanske lite Mono/Poly också? Fast ändå väldigt egen. Jag tycker väldigt mycket om karaktären. Älskar hur den kan skeva och överstyra. Modulationsmöjligheterna på oscillatorerna ger mig gåshud och filtret är, förutom att det låter svinbra, otroligt. 12 lägen! 3 oscillatorer (tre rösters parafoni), 3 envelopes, 3 LFO.... Och så patchmöjligheterna.
Och mycket mer.
Mycket intressant.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 23, 2015 14:14:17 GMT 1
Ytterligare en rejäl genomgång av demos och jag blir mer och mer såld. Det blir tydligare och tydligare att detta i mitt tycke är den ganska klart mest välljudande av de nyproducerade monofona analogerna. Älskar soundet utan någon som helst invändning. Jag blir i eld och lågor över dess små trix och egenheter och MFB har lyckats att göra en ny analog med rejäl klassisk känsla, men med loads of egen karaktär och unika lösningar. Klockren. Hade den haft loopbara envelopes också så hade jag nog inte kommit på något övrigt att önska. Jo kanske... Det går inte att modulera med brus va? Å andra sidan har den sjukt många andra fördelar som knäcker det mesta. Den här plus Prophet-6. Om nu inte någon kommer med riktigt bra skäl att undvika.
(fatta hur perfekt den vore att kombinera med Roland System 500 sen också...)
|
|