|
Post by martthemart on Jul 9, 2015 8:20:37 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Jul 9, 2015 9:16:06 GMT 1
Jamen vad bra. Då kan man "share sounds" och "connect with others" antar jag.
Läste manualen till DX igår och blev ännu mindre impad. Låter illa, pissigt upplägg.
Behöver större såg än en fogsvans här.
Ju mer jag tänker på det ju mer besviken blir jag över DX. FM-syntesen skulle kunna gå att utnyttja så jävla gött i 2015 års version, men den här jävla leksakstrenden förstör ju allt.
Verkar som det finns två skolor nu. Moog, DSI/Sequential och MFB-lägret som vill göra riktiga instrument och så Korg, Yamaha, Arturia m fl som tror de är trendiga för att de gör smurfigheter som man kan stoppa ner i sin backpack och spela med i tunnelbanan eller cykla med.
Båda har säkert sin plats och sin målgrupp. Och nej, "leksaker" behöver inte vara negativt. Yamaha kan säkert göra en MicroKorg här och i så fall kommer det att rendera i massor av bra musik och det är ju jättebra.
Jag skulle dock personligen älska om Arturia bytte läger och gjorde en fullvuxen Brute som vågar försöka hitta sin plats där. Deras smurfprylar är fortfarande de mest intressanta i toy camp.
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 9, 2015 11:16:16 GMT 1
Vissa på Gearslutz verkar vara jätteimponerade över möjligheterna i Reface DX och skriver att den kan mer än de gamla... Jag kan för lite om FM för att avgöra om det ligger nåt i det.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 9, 2015 11:52:14 GMT 1
Större möjligheter med feedback och pitchenvelope än DX7, men annars vet jag inte? Effekter? Fortfarande bara fyra OP. Sen känns interfacet inte speciellt kul, men jag verkar vara den enda i världen som tycker DX7:s är briljant. Och så minikeys då. Plus att den ser skitfånig ut också. Nämen sen tycker jag den låter skitdåligt också, men sånt kan ju ändra sig när man själv skruvar. Speciellt med FM skulle jag vilja säga. Men vad var nu möjligheterna som inte finns sedan tidigare?
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 9, 2015 12:07:51 GMT 1
Ok, bra att få se dina synpunkter.
Det som eventuellt skulle locka mig är det mindre formatet. Jag tvekar i att köpa en till stor klaviatursynth, en sån här leksak kan man ju bara stoppa undan. Men då måste den förstås ner i pris ordentligt först (second hand). Men jag tvekar också pga minikeys.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 9, 2015 12:43:45 GMT 1
Jag kan ju ha fel också. Interfejset kanske känns jättebra irl, sånt är ju helt omöjligt att helt veta innan man levt lite med den.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 9, 2015 14:02:59 GMT 1
Har de talats något om kommande modeller i riktigt format? En ickesmurf DX-synt skulle ju kunna bli otroligt spännande. Nu väljer jag att blunda för att jag tycker att det låter skit om det och tänker att det är en programmeringssak. Vore så roligt med en ny bra riktig FM-synt. Utan en massa kompromisser på alla plan.
|
|
|
Post by martthemart on Jul 10, 2015 15:08:11 GMT 1
CS-synten baserad på AN-motorn. DX-synten har fyra operatorer med "feedback". CP är SCM (Spectral Component Modeling) + AWM2. CY är AWM.
|
|
|
Post by peterh on Jul 10, 2015 15:43:40 GMT 1
DX Står och faller lite med dom där touchpilarna tror jag. Är dom smidiga så kanske. Men det kan lika gärna bli frustrerande.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 14, 2015 8:00:39 GMT 1
CS-synten baserad på AN-motorn. DX-synten har fyra operatorer med "feedback". CP är SCM (Spectral Component Modeling) + AWM2. CY är AWM. Ja. Det förklarar väl varför det låter som det låter om CS. Rätt standard VA och som vilken VST som helst. Fast även om jag inte är intresserad så tror jag som sagt att den kan bli en ny MicroKorg och fylla ett behov, även om de är många år efter på den bollen. DX ja... Fattar fortfarande inte varför en del går igång så jäkla hårt på den... Jag har fortfarande inte hört något exempel där den låter bra (fast det där är lite svårt med FM-syntes, det är lätt att få en DX7 att låta skräp också) och efter att ha läst manualen tre gånger förstår jag inte alls varför det rejvas om funktionaliteten? Är ju inget speciellt alls. Så grymt är det inte med feedback på alla OP och framför allt ersätter de inte sex op. Jag tycker också att DX7 :s interface vinner alla dagar i veckan. Den är lätt att bära i alla fall. Men den har hype och kommer säkert att sälja som smör. Det kommer att krylla av dem på begagnatmarknaden om ett år för kaffepengar. CP är den som låter bäst, men det finns 700 VST-motsvarigheter som låter lika bra. Tre oktaver och minitangenter på ett sådant här instrument är larvigt. Lägg av. Konstigt instrument. Kanske säljer en del ändå tack vare hype. Orgeln är zzzz. Yamaha försöker uppenbarligen mjölka pengar på den här serien och jag tror faktiskt att de lyckas till en början pga en märklig hype kring den, men jag tror också att hypen är helt off om tre år och att de kommer att svämma över på begagnatmarknaden för väldigt lite pengar. Jag tror aldrig jag sett så mycket surr om så extremt ointressanta instrument. Det roligaste är gubbar som vill verka coola och säger att kidsen vill ha de här. Haha, sure, kidsen är säkert jättesugna på elpianon och orglar med minitangenter.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 29, 2015 8:02:15 GMT 1
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 30, 2015 10:27:07 GMT 1
Heh, liiite skillnad i ljudet...
|
|
|
Post by peterh on Jul 31, 2015 8:46:24 GMT 1
Man blir ju lite nyfiken på om dom verkligen försökt göra samma ljud och misslyckats, eller om dom bara vill göra en poäng.
|
|
|
Post by peterh on Jul 31, 2015 10:49:01 GMT 1
(om det nu var ärligt uppsåt så låter reface bedrövligt tunt, plinkigt och statiskt)
|
|
|
Post by Skilling on Jul 31, 2015 22:16:14 GMT 1
Ja... Jag har ingen aning.
Dock har den gjort exakt det intrycket på alla demos jag hört. Jag har fortfarande inte hört ett exempel där jag tycker att den låter speciellt bra. Långt ifrån DX7 vad jag hört hittills i alla fall.
|
|