|
Post by Skilling on Jun 20, 2015 15:33:47 GMT 1
Tidstypiskt nog är det ohämmat hajpande som gäller när Yamaha är på g att presentera något nytt. Spekulationerna är i full gång om en hel serie av gamla klassiker av analogt snitt, fast jag själv tror snarare att det handlar om något Aira-liknande, alltså en hårdvaruplattform som går att ladda med olika mjukvara för att emulera olika gamla syntar.
Men man vet aldrig. Vad tror ni?
|
|
|
Post by lovedroid on Jun 20, 2015 17:26:36 GMT 1
Jag är skeptisk.
|
|
|
Post by peterh on Jun 20, 2015 17:30:57 GMT 1
Känns inte speciellt Yamaha att göra re-issue. Knasiga kusinen Korg sköter ju redan det...
|
|
|
Post by Skilling on Jun 20, 2015 19:57:52 GMT 1
Nä, men iofs så trodde ingen att Roland skulle göra analoger igen, men kolla vad de håller på med nu. Visserligen rena katastrofer, men ändå. Eller nej! System-100 i nytappning (vad hette det? System-500?) är ju helintressant!!! En annan tråd dock! Fast de där JD-syntarna eller vad de heter. Isch. I vilket fall, "alla" har börjat göra analogt igen, så det är väl bara Yamaha som ska på det innan alla är på tåget? Så man vet inte, fast jag tror som sagt på något Aira-ish. Tror det är den bollen Yamaha hoppar på.
|
|
|
Post by peterh on Jun 22, 2015 8:55:13 GMT 1
Har aldrig ens spelat på någon gammal Yamaha-synth äldre än DX7, så har ingen relation alls. Så jag är inte speciellt uppspelt. Men kan vara bristande intresse från min sida, är såpass nöjd med dom prylar jag har att det nästan bara känns jobbigt när det dyker upp nya spännande prylar
|
|
|
Post by Skilling on Jun 22, 2015 12:34:11 GMT 1
Det är ju skitbra. Jag vill också landa där. Vill försöka landa säkra kort framöver nu, men det är inte lätt. Finns så många alternativ och så många vägar att gå...
|
|
|
Post by martthemart on Jun 22, 2015 14:22:56 GMT 1
Digital CS eller analog CS... det verkar schysst vilket som. Det verkar finnas pengar att hämta i analoger så det är inte omöjligt att det blir en ren remake. Gissar dock på typ en ny MOTIF med nån CS-addon.
|
|
|
Post by JävelPersson on Jun 23, 2015 22:17:27 GMT 1
Låter ju nästan som en molntjänst, Synth as a Service
|
|
|
Post by martthemart on Jun 24, 2015 10:28:39 GMT 1
|
|
|
Post by peterh on Jun 24, 2015 11:36:53 GMT 1
Läste också det, och blev lite nyfiken. Reissue / analogmono är inget jag direkt håller andan i spänd förväntan över, finns ju hur mycket som helst, men det här lät ju mer spännande...
|
|
|
Post by Skilling on Jun 24, 2015 21:29:58 GMT 1
Jaja efter att ha sett andra videon nu är jag helt ointresserad. Det faktum att de behöver övertyga om att det inte är en leksak betyder antagligen att det är det. Billig, liten och inget speciellt är min gissning. Hatar små saker.
|
|
|
Post by martthemart on Jun 26, 2015 9:37:07 GMT 1
I den förra videon snackade de ju om hur bra klaviaturet var. Förhoppningsvis en klavvariant och en utan. Jag misstänker dock en mini-Motif för DJ:s.
|
|
|
Post by peterh on Jun 26, 2015 9:41:48 GMT 1
Devine-citatet gällde tydligen något annat. Vilket innebär att jag inte hört något som låter speciellt spännande. Mer än 'wow' i en reklamfilm. Satt faktiskt igår och tänkte att jag skulle vilja ha en sjysst desktop digitalsynth, och att det vore kul om Yamaha kom med något sånt. Sen kom jag på att jag har en Monomachine som inte är inkopplad, bättre att lära sig den ordentligt
|
|
|
Post by Skilling on Jun 26, 2015 11:33:38 GMT 1
Blofeld, Peter. Blofeld.
Den är för billig för att inte skaffa och så är den svinbra.
Så länge du inte tänker försöka göra analog-ish subtraktiv syntes. Då är den värdelös.
|
|
|
Post by peterh on Jun 26, 2015 11:52:49 GMT 1
Har Largo som VST, känns inte som Blofeld tillför så mycket då? Men den var min första tanke också. Tror tyvärr inte jag har tålamod med matriseditering heller. Hade Q-Rack länge, och fick spader redan där och skaffade Q-Key istället (lustigt, för jag har inga problem med Elektrons bukar, är ju precis lika fippliga. Men dom är så lite traditionell synt att det inte stör mig där. Tror jag)
|
|
|
Post by Skilling on Jun 26, 2015 13:58:36 GMT 1
Nya Waldorfmatrixerna (Blofeld och Pulse 2) är mycket smidigare än de äldre. Mer kontroll, bättre översyn. Walk in the park. Fördelen mot Largo är väl just att det är hårdvara och sampling (eller? Aldrig använt Largo). Och så har ju Blofeld det suveräna PPG-filtret. Det har inte Largo. Blon är grym.
|
|
|
Post by peterh on Jul 6, 2015 11:25:44 GMT 1
Haha, nya Yamaha'orna kommer inte falla Skilling i smaken. Mycket hög smurffaktor!
|
|
|
Post by martthemart on Jul 6, 2015 11:34:55 GMT 1
Verkar fortfarande hyfsat intressant... olika synteser i olika lådor... önskar att de tar bort klaven helt... 9 timmar kvar...
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 11:37:04 GMT 1
Ok, jag såg bilder på de nya Yamaha-isarna nu. Jag ber om ursäkt att jag startade en tråd om det här tramset. Överträffade mina vildaste fantasier om eventuell tråkighet.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 11:39:40 GMT 1
Verkar fortfarande hyfsat intressant... olika synteser i olika lådor... önskar att de tar bort klaven helt... 9 timmar kvar... Enda som jag möjligtvis skulle kunna tycka vara lite rolig är DX:en. Mycket eventuellt, men kanske. Den ser lite ball ut, med betoning på lite. Håller med om att de kunde ta bort klavvet helt istället för det där de joxat dit.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 11:53:01 GMT 1
Jag kan inte låta bli att le lite åt snacket om att det skulle komma en utvecklad DX7 typ... som skulle vara bättre...
En DX7 får man för 2000:- eller billigare och dansar såklart i cirklar kring den nya DX:en. Givetvis helt väntat, men ändå. Men visst, man kan ta den nya under armen när man cyklar omkring vilket ibland verkar vara det viktigaste med nytillverkade instrument...
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 12:05:11 GMT 1
Frågan är ju vad Devine pratade om... det är jag lite nyfiken på.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 23:05:06 GMT 1
Jaja efter att ha sett andra videon nu är jag helt ointresserad. Det faktum att de behöver övertyga om att det inte är en leksak betyder antagligen att det är det. Billig, liten och inget speciellt är min gissning. Hatar små saker. Haha, word!.
|
|
|
Post by peterh on Jul 7, 2015 8:39:54 GMT 1
Frågan är ju vad Devine pratade om... det är jag lite nyfiken på. 'Montage' säger ryktet. Bara sett spekulationer om att det är något i Korg Kronos-stil.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 7, 2015 9:46:02 GMT 1
Yehapp. Fel åt andra hållet alltså.
/gubbtjurig
|
|
|
Post by martthemart on Jul 7, 2015 9:53:22 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Jul 7, 2015 13:49:03 GMT 1
Jag tror att de kan komma att sälja rätt bra ändå och vara alternativ till MicroKorg t ex. Finns massor av musiker som de passar perfekt för. Ofta betydligt mer begåvade och med i matchen än de flesta vurmare av gamla analoga härken. Men det är en annan sak. De är inget för mig, men jag har givetvis inget mot att de görs egentligen. Jag vill inte ha en MikroKorg heller, men jag vet massor med svinbra akter som använder dem.
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 7, 2015 22:04:58 GMT 1
DX-synthen verkar lite kul ju! Jag har aldrig testat nån FM-synth ordentligt, om man inte räknar nån kvart med en DX7 i en musiksal i väntan på elever när jag var lärarvikarie för ett antal år sedan... Den här känns lite lagom lättskruvad och enkel på nåt sätt? Men inte för £345, då hade de behövt ha ett riktigt klaviatur.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 7, 2015 22:17:27 GMT 1
Jag har kollat på alla videos och jag tycker möjligtvis att pianot låter ok, annars tycker jag att det verkar mediokert rakt över. Tycker helt enkelt att det låter skit.
Köpte en Viscount DB-3 tidigare i år som känns tusen gånger roligare och mer välljudande än orgeln, CS låter bedrövligt tycker jag och DX... Låter illa, ser i mina ögon kokko ut överlag och jag får skavsår i hjärnan om nån köper den istället för en DX7 som man får för typ en tredjedel av priset.
Vill man ha en enkel DX med fyra operatorer finns DXi gratis till iPad och den känns både roligare och låter definitivt bättre.
Sjukt mycket tummen ner härifrån alltså.
|
|
|
Post by martthemart on Jul 8, 2015 14:35:41 GMT 1
Smörenburg! Fortfarande ganska lite om själva motorerna, men det verkar lite menlöst i övrigt. Om man vill ha ett CP eller orgel vill man väl spela på en ordentlig klaviatur. Om man vill ha en CS vill man ha maffig CS-80-lyx. Om man vill ha DX finns det redan gamla DX, FS1R och groovelådor.
|
|