|
Post by Skilling on Jun 18, 2015 10:16:24 GMT 1
www.nordkeyboards.com/products/nord-lead-a1Det finns en anledning till att jag fortfarande aldrig ägt någon av de röda syntarna: De är VA-syntar. Jag hatar mig själv lite för det, för flera modeller har intresserat mig mycket. Nu vill jag utmana mig själv när jag är så tokigt inne på den svindyra Prophet-6 och bråka lite. "Kolla den här då!". Saken är ju att jag tycker att den verkar låta fantastiskt. Kroffe är väl djupt involverad i den här så kanske lite väl insatta synpunkter från dig? Hur ser ni på den? Bästa egenskaper? Brister? Shoot!
|
|
|
Post by kroffe on Jun 18, 2015 20:53:18 GMT 1
Oj, jag är ju aldeles för färgad för att uttala mig egentligen. Men jag tror du skulle gilla den Skilling om du inte går in med en massa förutfattade meningar om att den ska ersätta något du känner sen tidigare. Javisst det går att fuska fram Prophet-5 patcher på den här också med viss svårighet, men den gör så mycket annat uttrycksfullt med den än att bara "emulera" gammalt. Demona taggade KU har jag gjort med endast A1 i en tagning, inget fusk: soundcloud.com/nordkeyboards/sets/nord-lead-a1
|
|
|
Post by Skilling on Jun 19, 2015 0:54:15 GMT 1
Ligger i sängen och ska sova snart innan morgondagens snapsar, så jag kan inte lyssna nu, men ska göra det när det blir läge. Nej, vill jag ha en P5 i nytillverkad variant så är Pro-6 det enda rätta, som jag ser det. Förutom i livesituationer när man ska återskapa musiken som är gjord med syntar man inte har med sig på scen, så är jag helt ointresserad av att få en synt att låta som en annan. Jag är helt ointresserad av att sträva efter att låta som ett visst instrument. Det är en instrumentisk rättighet att få låta som sig själv. Jag är väldigt imponerad av de rena traditionella vågformerna i A1. Skulle vilja påstå att det är de bästa jag hört från en digital synt. Jag vill inte kalla det för analoga vågformer, eftersom det inte finns någon logik i att de skulle vara mindre digitalt lämpade bara för att analoga oscillatorer kan göra dem. Däremot brukar analoga oscillatorer göra dem bäst. A1 hade lurat mig i ett blindtest. Jag hade lätt trott på att det var analogt om någon påstått det. Det plus ett väldigt fint interfejs gör jag blir lite sugen. Ska i alla fall lyssna ordentligt på demos och bilda mig en ännu tydligare uppfattning om dess sound. Den skulle ju kunna vara intressant längre fram även om det blir en Pro-6.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 19, 2015 1:13:44 GMT 1
Två frågor: hur låter ensembleeffekten om man jämför med en Polysix?
Går unisonläget att ställa in med valfritt antal röster?
|
|
|
Post by kroffe on Jun 21, 2015 19:36:08 GMT 1
Ensemblen går att ställa från ganska tunn phasig till tjock och fet a la P6. Unison 1 spelar två röster per anslag (men tar i inte nån polyfoni ifrån A1) Unison 2 spelar fyra röster per anslag (och äter två röster polyfoni) Unison 3 spelar fyra röster med mer spread (och äter två röster polyfoni)
|
|