|
Post by Skilling on Jun 16, 2015 9:25:21 GMT 1
Vad har ni för tankar om denna? Själv är jag just nu mycket inne på att köpa en efter sommaren, speciellt om deklarationen går som jag vill. Trots allt är detta något av min dröm-analogsynt och jag tycker att Dave Smith gör alla rätt när han gör en Pro-6 istället för en reissue av P5. Det som saknas på Pro-6 är vad jag ser noise inkluderat i Polymod (tråkigt) och att det är en oktav mindre på keyboardet (vilket jag kan leva med personligen, mycket sällan jag använder fem oktaver på samma patch). Å andra sidan får man istället bl a sex röster (ovärderligt), midi (bra), högpassfilter (underbart!), dist (yeah!) och digitala effekter (jag gillar, praktiskt när man spelar live). Ljudmässigt tycker jag att den verkar oklanderlig, trots bristen på vettiga demos. Man får tänka förbi taffligt programmerande i vissa fall.
|
|
|
Post by peterh on Jun 16, 2015 9:42:36 GMT 1
Jag har kommit till insikten att jag inte behöver någon analog polyfon. Feta ackordmackor har inte hos mig att göra. Hade ju en P08 ett tag, men utnyttjade den inte alls. Den saknade iofs HPF, vilket nog hade gjort den oerhört mycket användbar...
Men P6 verkar trevlig i övrigt.Lite svårläst panel om jag ska utgå från P08, och dom ser likartade ut.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 16, 2015 9:53:10 GMT 1
Och subosc också! Det gillar jag skarpt!
Jag använder ackord väldigt mycket och Polysixen går minst sagt varm i min musik. Dock tycker jag polyfoni är mer än ackord. Det blir liksom samma skillnad som hur ett piano och en fiol uppför sig typ. Oavsett hur många tangenter man trycker ner samtidigt. Jag misstänker också att Pro-6 är en utomordentlig och överjävlig monosynt när man vill det. Älskar att unisonläget erbjuder möjligheten att ställa in hur många röster man vill ha med. Det är väl också en mycket viktig skillnad mot P5?
|
|
|
Post by segerfalk on Jun 16, 2015 10:26:36 GMT 1
Tycker den verkar låta mycket likt en 3.3 P5, men saknar demos på lite mer extrema ljud med mycket polymod. Givetvis vill man testa först, men onekligen så tror jag det är ett mycket bra alternativ till P5. Du får gärna testa min P5 om du har vägarna förbi!
|
|
|
Post by peterh on Jun 16, 2015 10:48:30 GMT 1
Dock tycker jag polyfoni är mer än ackord. Det blir liksom samma skillnad som hur ett piano och en fiol uppför sig typ. Det är såklart helt sant, är väldigt svag för att låta saker klinga ut och interagera i svansarna. Men det har alltid funkat mycket bättre med digitala grejer för mig.
|
|
|
Post by lovedroid on Jun 16, 2015 11:59:00 GMT 1
Jag är väldigt nyfiken på den här. Men jag är också väldigt monofon av mig, så det känns helt orimligt att jag skulle lägga så mycket pengar på en sån här synth. Polysix, microQ och SQ80 får räcka helt enkelt. Men jag är väldigt sugen på att testa...
|
|
|
Post by Skilling on Jun 16, 2015 16:17:18 GMT 1
Tycker den verkar låta mycket likt en 3.3 P5, men saknar demos på lite mer extrema ljud med mycket polymod. Givetvis vill man testa först, men onekligen så tror jag det är ett mycket bra alternativ till P5. Du får gärna testa min P5 om du har vägarna förbi! Det gör jag gärna! Snurrar sällan omkring i Helsingborg dock, men man vet aldrig . Vilken P5 är det du har?
Vad är det som gör att du tycker den låter rev 3? Jag tycker filterna mer låter rev 2, fast jag kanske är ute och cyklar. Går mest på minnet och har inte försökt göra någon direkt jämförelse. Tycker inte riktigt att det låter Curtis dock.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 17, 2015 5:33:11 GMT 1
Jag är väldigt nyfiken på den här. Men jag är också väldigt monofon av mig, så det känns helt orimligt att jag skulle lägga så mycket pengar på en sån här synth. Polysix, microQ och SQ80 får räcka helt enkelt. Men jag är väldigt sugen på att testa... Det är en grymt najs polyfonarsenal för att vara hos en monofonist.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 18, 2015 15:14:31 GMT 1
Vart lite nyfiken på vad som sades om Pro-6 på 99:an så jag in och lurkade lite. Såg en diskussion om syntar överhuvudtaget skiljer sig från varandra egentligen och att det går lika bra med selleri. Instrument är inte en radda funktioner. Nyskapande har med musikern att göra, inte antalet modulationsmöjligheter. Och nej, t ex SY77 kan inte ens på minsta möjliga sätt matcha soundet på Pro-6. Den kan en del annat, men inte det. Fick mig att fundera på en gammal C-60-tråd. c-60.se/thread/128/ljer-syntar-varf-folk-enkelspAtt jag funderar starkt på Pro-6 beror på att jag tror att det kan bli en av de där syntarna som finns med hela tiden. En del av själva hjärtat i instrumentparken. På samma sätt som Polysixen är och som SY77 och K2000 aldrig skulle kunna bli (trots att de, speciellt K2000, är superfina instrument). Dvs defintivt för att främja det kreativa flödet och som ett essentiellt verktyg för min kreativitet. Det har noll och intet med flashiga specar att göra. SY77 leker bort en Polysix i specarna, men är inte en tiondel så mycket till instrument. Så tycker jag. Och jag är motiverad att lägga 30 000 kr på en Pro-6 av skäl långt mer värdefulla än tekniskt raljerande.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 20, 2015 13:45:38 GMT 1
Har utmanat mitt initiala intryck av Pro-6, nämligen att den l å t e r bättre än alla nyproducerade analoga eller analoghärmande polysyntar jag vet om, genom att kolla offantliga mängder demos av alternativ på tuben. Jag hittar ärligt talat inget som kommer i närheten imho.
Hör inte folk ljudet?
Pro-6 kanske inte är värd 30 000 kronor egentligen, men jämfört med andra syntar i en tid där dollarn är så stark som den är tycker jag faktiskt att den är helt rimligt prissatt.
Blir mer och mer såld på den faktiskt.
|
|
|
Post by lovedroid on Jun 26, 2015 17:49:52 GMT 1
Nu har den landat i diverse musikaffärer (i Stockholm iaf). Hade varit kul att provspela, undrar när man har nästa (jobb)tripp till storstan?
|
|
|
Post by mbloms on Jun 27, 2015 17:23:08 GMT 1
Jag är helt inställd på att köpa mig en P6. Måste bara spara några månader först. Egentligen är det ett helt vansinnigt köp eftersom jag bara spelat klaviatur i ett år, innan det ett år med Voyager. Innan det var jag inte ett smack intresserad av att kunna ta fler än en ton åt gången. Men iom att jag började ta pianolektioner i höstas så har jag verkligen fått blodad tand. Har spelat musik i en massa år och fått rätt bra grepp om mina preferenser och ljudideal så bara för att jag är nybörjare på klaviatur har jag ingen lust att köpa nåt enkelt/billigt/tråkigt, öronen är gamla i gamet. Har letat efter alternativ för att inte köpa en P6 bara för att den är det nya heta, men jag tror tamejfan att jag är sugen på den för att den känns helt rätt för mig.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 27, 2015 18:13:58 GMT 1
Pro-6 (P6 är för mig Polysix så min hjärna börjar koka när den förkortningen används på något annat ) är ju en basic subtraktiv analog polyfonisk synt med direkt syskonskap (sladdbarn) till en av de mest klassiska polyfonerna, så det är ett tämligen säkert kort. Lite som en motsvarighet till Strata eller Les Paul och faktiskt väldigt jämförbart med ditt köp av en Voyager, tänker jag. Samtidigt finns det en hel del mycket billigare syntar som låter fullkomligt lysande. Till exempel är Polysixen det sista jag gör mig av med. Helt briljant och oslagbar på det den gör och för mig själva definitionen av välljud. Juno-6/60/106 är också syntar som platsar i vilken produktion som helst. Ensoniq ESQ-1 är ett annat tips på en synt som låter vansinnigt bra. Det fina med gamla syntar är ju att man högst sannolikt får tillbaka pengarna om man tröttnar eller vill byta till något annat, så det går ju att spara i en gammal synt en månad istället för att lägga pengarna i en spargris. Nord Lead A1 är en ny synt som verkar grymt bra också, om man kan tänka sig VA. Välkommen till forumet!!
|
|
|
Post by mbloms on Jun 27, 2015 18:38:00 GMT 1
Pro-6 (P6 är för mig Polysix så min hjärna börjar koka när den förkortningen används på något annat ) är ju en basic subtraktiv analog polyfonisk synt med direkt syskonskap (sladdbarn) till en av de mest klassiska polyfonerna, så det är ett tämligen säkert kort. Lite som en motsvarighet till Strata eller Les Paul och faktiskt väldigt jämförbart med ditt köp av en Voyager, tänker jag. Precis! Samtidigt finns det en hel del mycket billigare syntar som låter fullkomligt lysande. Till exempel är Polysixen det sista jag gör mig av med. Helt briljant och oslagbar på det den gör och för mig själva definitionen av välljud. Juno-6/60/106 är också syntar som platsar i vilken produktion som helst. Ensoniq ESQ-1 är ett annat tips på en synt som låter vansinnigt bra. Det fina med gamla syntar är ju att man högst sannolikt får tillbaka pengarna om man tröttnar eller vill byta till något annat, så det går ju att spara i en gammal synt en månad istället för att lägga pengarna i en spargris. Exakt så tänker jag. Sugen på att ta mig igenom några "klassiker" för att få lite grepp om vad som skiljer dom åt och vad jag själv uppskattar. ]Välkommen till forumet!! Tack!
|
|
|
Post by Skilling on Jun 30, 2015 10:23:23 GMT 1
Kan inte låta bli att hålla lite koll på 99 för att se vad som skrivs om Pro-6 där och jag blir lite konfunderad. Jag tycker fortfarande att demosarna som finns tillgängliga lämnar en hel del övrigt att önska (skulle betala för att få en review från Nick Batt), men har väldigt svårt att inte höra det som att grundljudet är suveränt. En annan grej jag tycker är jättekonstigt är att det påstås att filtret låter Curtis och inte SSM a la Rev 2... Marc Doty gör apdåliga demos, men jag tycker ändå att hans Pro-6 filtervideo visar att karaktären drar rätt hårt åt SSM-hållet.... eller är jag ute på en cykel? Det är skillnad att ratta en synt själv mot att titta på jättedåliga demosar och försöka fylla i själv med sin egen hjärna, så jag måste givetvis testa en själv. Förhoppningsvis hinner jag det på lördag. Jag är både beredd att helt bortse från synt"expertisen" på internet eller kapitulera och ge dem rätt. Få se vad jag tycker efter att jag testat en personligen. Något förvirrad över vad jag läser nu dock och kan inte avgöra om det har substans eller bara är gammalt trött talibansnack.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 30, 2015 11:42:48 GMT 1
Tongångarna är något annorlunda på Gearslutz. Vad nu det betyder. Har aldrig sett GS som facit heller.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 10:53:41 GMT 1
Var i Sthlm i lördags och gled in på JAM Synthotek i hopp om att de skulle haft en att prova. De hade de inte. Fick lite förklaringar till varför svenska handlare har färre och färre DSI/Sequential-produkter och har stor förståelse för det. Lite jobbigt dock när vi pratar om en så här pass dyr synt, man vill ju gärna prova innan köp, så att säga. Det smidigaste vore om deklarationen inte går igenom så behöver jag inte fundera.
|
|
|
Post by lovedroid on Jul 6, 2015 15:19:02 GMT 1
Ok, trist!
Jag har varit in på JAM i Sthlm tre gånger (minst) för att testa Pro 2 utan att ha fått göra det. Och då har jag ändå haft koll på deras Instagram så att de har haft dagarna innan... Men det är väl lika bra för min del iofs, jag ska ändå inte ha nåt mer just nu.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 6, 2015 16:49:41 GMT 1
Förstod jag det rätt måste de köpa minst tio ex åt gången, vilket blir mycket pengar. Därför går ofta beställningarna när de har tillräckligt många bokade, så de kommer väl till butiken och vänder typ.
Men de flesta handlare i Sverige har slutat att ta in DSI/Sequential tydligen.
|
|
|
Post by mbloms on Jul 8, 2015 22:16:20 GMT 1
Är fortfarande vääääldigt sugen på en Prophet6. Verkar som att P5/P6-soundet är right up my allra. Men 30k ny kan jag inte rättfärdiga med tanke på min nuvarande spelförmåga. Får gå loss på min JX8P mer och spara. Så får vi se om jag kanske lyckas hugga en beg.
|
|
|
Post by kroffe on Jul 10, 2015 12:06:43 GMT 1
Testat Prophet-6 en halvtimme på musikaffär nu och tycker den lät fint, men kändes inte riktigt lika gedigen som Prophet-5. Slop gjorde mycket för vintage-soundet på oscillatorerna, men tyvärr påverkade slop inte filter-trackingen vilken alltid var perfekt till skillnad mot gamla Prophet-5. Och 49-tangenters klavet gjorde faktiskt att Prophet-6an upplevdes lite som en Nordlead 4 eller A1 (som jag ju arbetat mycket med). Gillar att P6an har en extensiv polymod implementerad men kände samtidigt att jag kanske hade lite svårt att få till de där mest skeva Prophet-5 rev 2 ljuden, men med lite vant rattande kanske man skulle kunna infogad fler slump-faktorer i patchningen (velocity mot pitch etc)...
|
|
|
Post by Skilling on Jul 14, 2015 10:22:55 GMT 1
Filtertrackingen är ju lite tråkigt om det är så. Vet inte riktigt HUR mycket det skulle påverka mitt helhetsintryck dock, men ändå. Jag har börjat vackla lite. En hel del beror det på dollarn och att det är en ny synt. Skulle jag inte bli helt nöjd kan det bli många kronor i sjön om jag säljer. Dessutom har jag seriöst börjat fundera på en PPG Wave... Fan vad den skulle passa mig. Och vad tung att kånka på när man är på vägarna. Well well.
|
|
|
Post by mbloms on Jul 14, 2015 13:41:44 GMT 1
Jag har börjat vackla lite. En hel del beror det på dollarn och att det är en ny synt. Skulle jag inte bli helt nöjd kan det bli många kronor i sjön om jag säljer. Samma känsla här. Många kronor blir det.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 20, 2015 12:18:17 GMT 1
Nej, jag hoppar den nu. Känns inte bra att köpa en ny så dyr synt när dollarn ställer allt på huvudet. Hade varit en sak om jag varit 100% säker på att jag skulle älska den, nu är jag typ 75% säker. Not good enough. Kommer nog däremot hålla ett öga öppet om ett år för att se hur den ligger på begagnatmarknaden. Vill också säga att med den prisbilden som finns idag tycker jag att den är helt rimligt prissatt. Den är faktiskt billigare än en Prophet-12 t ex och kolla vad en Voyager kostar ny. Men dollarn. Den jäveln.
|
|
|
Post by Skilling on Jul 22, 2015 21:43:14 GMT 1
PPG Wave är ju uppenbarligen också att glömma. Så gott som alla priser skjuter i höjden nu verkar det som. Blofeld får fortsätta att vara min huvudsakliga wavetablesynt verkar det som. Vad nu det har med Pro-6 att göra.
|
|