|
Post by Skilling on Jun 14, 2015 9:34:22 GMT 1
Vi måste ha en tråd för en av de stora klassikerna. Ofta missförstådd och missbrukad, men en av de bästa syntar som gjorts.
Ingen allmän FM-tråd. SY-syntar och FM7 i all ära, men nu snackar vi the real deal.
Tips, hyllningar, frågor, Eno och så vidare.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 14, 2015 10:03:52 GMT 1
På ett vis ser jag DX7 som tre helt olika instrument, beroende på vem som använder den.
1. Apdålig presetsynt med hyperfula "piano"-ljud och det sämsta från 80-talet. Försök med att hitta cartridges med andra ljud resulterar i fler nyanser av skittråkig. Detta är anledningen till att jag själv inte fattade vilken bra synt det här är förrän för några år sedan.
2. Värdelös VA. Jag fattar inte varför, men uppenbarligen skaffar vissa en DX7 och det första de gör är att försöka göra typiska analogsyntljud, vilket är på gränsen till lite för dumt. Använd gitarr till gitarrljud och försök inte spela gitarr med en klarinett, liksom. Att avfärda DX7 för att den inte låter som en Moog är bara att kokettera med sin okunskap i min bok. Den är kass på att vara en subtraktiv analogsynt. Precis på samma sätt som en Telecaster är kass som trumset.
3. Fantastiskt och unikt instrument som man programmerar ljud från grunden i. Atmosfäriska, klangfyllda och otroligt livfulla ljud. Eller kalla och råa saker om man vill det. Det är ett krävande instrument och ingen nybörjarsynt. Den kräver en insats från sin användare och att man investerar tid i att förkovra sig. Den är dock inte ett dugg svårarbetad och den har ett interfejs som är helt lysande, oavsett vad de som inte förstår den påstår. Det som kan vara lite knepigt är översikten av parametrar varför t ex Yamahas egna dator CX5m från 1984 med tillhörande DX-program är att rekommendera. Inte för att programmera med, det är mycket smidigare att använda syntens egna reglage, men för att se vad som händer. Funkar perfekt.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Jun 14, 2015 10:35:15 GMT 1
Älskar hans inställning till att de inte ska fixa felet när han lämnar in synten för service. :-)
|
|
|
Post by peterh on Jun 14, 2015 11:18:42 GMT 1
Jag har verkligen ingen relation alls till DX7. Hade en FS1r ett tag, men där var gränssnittet verkligen för dåligt för att ens överväga att göra egna ljud. Lät super iofs. Använde några presets, liksom jag gjort med NI FM8, men jag tror jag är för dum för fm-syntes. Kan skruva lite på måfå på Nord Wave, men 6 op känns alldeles för komplicerat för att få något annat än slumpmässiga resultat. Har helt enkelt ingen intuitiv känsla för hur ljudet kommer låta...
|
|
|
Post by martthemart on Jun 14, 2015 11:37:05 GMT 1
Jag körde FS1R med editor. Och har suttit med Monomachines FM en del. Problemet med FM-programmeringen är att det är svårt att få en intuitiv känsla för den. På Monomachinen är det mera att skruva lite i taget på grejerna och pröva sig fram, vilket gör det roligare. FS1R låter bättre än de flesta syntar jag har hört än idag. Men det är mycket tidskrävande att göra nåt vettigt själv med den. FM för mig tänker jag i form av matematisk operation, digitalt, metalliskt, korta basar och atmosfäriska pads.
|
|
|
Post by martthemart on Jun 14, 2015 13:34:47 GMT 1
Åh åh åh stråkarna på Strings of Life. Det är DX för mig.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 14, 2015 19:10:54 GMT 1
Jag har verkligen ingen relation alls till DX7. Hade en FS1r ett tag, men där var gränssnittet verkligen för dåligt för att ens överväga att göra egna ljud. Lät super iofs. Använde några presets, liksom jag gjort med NI FM8, men jag tror jag är för dum för fm-syntes. Kan skruva lite på måfå på Nord Wave, men 6 op känns alldeles för komplicerat för att få något annat än slumpmässiga resultat. Har helt enkelt ingen intuitiv känsla för hur ljudet kommer låta... Jag har aldrig haft eller testat en FS1r, men har förstått att den är ett rent helvete att programmera, med väldigt djupa dykningar i nivåer och så vidare. Jag har haft en SY77 däremot och får dåndimpen när någon påstår att den i alla fall skulle vara enklare att progga än DX7. SY77 är helt omöjlig att få flyt i, den är ologisk i menyerna och den har en massa nivåer i desamma. Jag tycker FM-delen i SY77 låter svinbra (om än med annan karaktär än DX7) även om AWM-delen är allt annan än kul, men den är helt off som instrument jämfört med DX7. För DX7 är ingen pina att programmera. Den har i princip inga nivåer i menyn och när den har det är det på ett helt logiskt och snabbjobbat sätt. Det finns en myt om att den är svår att programmera pga interface, men jag hävdar att det inte stämmer och att det i så fall handlar om att man inte brytt sig om att lära sig sitt instrument. Syntspelare/samlare kan vara så lata. Tvärtom tycker jag interfacet är en del av DX7:s storhet som instrument. Den är sjukt fokuserad och på ett sätt rätt så smal. Egentligen, om jag ska spetsa till det, så kan jag tycka att den på ett vis är en digitalsynt med en en knapp per funktion. Det stämmer givetvis inte riktigt helt, men jag tycker det är den känslan. Det enda jag har invändningar mot är som sagt överblicken och där hjälper det med CX5m. SY77/99 är inte i närheten. De är knöliga att progga på riktigt. Och fundamentalt annorlunda uppbyggda. FS1r verkar vara ännu värre. FM-syntes är inte så svårt, även om det är svårare än subtraktiv analog syntes, men måste allt vara så enkelt? Sätt av en vecka, plöj igenom "The Complete DX7" och praktisera det som står där och du är på banan. Sedan proggar jag ofta FM annorlunda än analogerna... om jag oftast tänker ut ett ljud och sen gör det på en analog, så är DX7:an mer som att dreja. På med lerklumpen och jobba med materialet, en rörelse kan få leran att formas till något man inte hade förväntat sig, men fortsätt att forma och jobba. Inte alltid, ibland har jag full kontroll, men drejtänket är en av de stora behållningarna med DX7:an. Det ÄR komplext. Men det går att hålla det enkelt också.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 14, 2015 19:13:59 GMT 1
Jag körde FS1R med editor. Och har suttit med Monomachines FM en del. Problemet med FM-programmeringen är att det är svårt att få en intuitiv känsla för den. På Monomachinen är det mera att skruva lite i taget på grejerna och pröva sig fram, vilket gör det roligare. FS1R låter bättre än de flesta syntar jag har hört än idag. Men det är mycket tidskrävande att göra nåt vettigt själv med den. FM för mig tänker jag i form av matematisk operation, digitalt, metalliskt, korta basar och atmosfäriska pads. Har du testat en DX7? Alltså suttit ner med den i lugn och ro?
|
|
|
Post by kroffe on Jun 15, 2015 11:38:53 GMT 1
Sålde precis min DX7a till en rekvisitör som props till en TV/film-inspelning...
|
|
|
Post by peterh on Jun 15, 2015 11:48:22 GMT 1
Jag har aldrig haft eller testat en FS1r, men har förstått att den är ett rent helvete att programmera, med väldigt djupa dykningar i nivåer och så vidare. OS'et var inte speciellt genomtänkt, det var ju rätt mycket utöver standard FM (olika filter, effekt, modulationer, mm), så det blev många lager. Men även hårdvaran var helt hopplös. Små fippliga knappar på 1HE rack, och minidisplay...
|
|
|
Post by martthemart on Jun 15, 2015 13:43:23 GMT 1
Jag körde FS1R med editor. Och har suttit med Monomachines FM en del. Problemet med FM-programmeringen är att det är svårt att få en intuitiv känsla för den. På Monomachinen är det mera att skruva lite i taget på grejerna och pröva sig fram, vilket gör det roligare. FS1R låter bättre än de flesta syntar jag har hört än idag. Men det är mycket tidskrävande att göra nåt vettigt själv med den. FM för mig tänker jag i form av matematisk operation, digitalt, metalliskt, korta basar och atmosfäriska pads. Har du testat en DX7? Alltså suttit ner med den i lugn och ro? Jag hyrde ett rum utanför Stockholm av en musiktekniker nån månad (för ganska länge sen) och upptäckte att han hade en DX7:a. Ett av mina få nöjen (jag var där för att arbeta en kortare period) var att sitta och programmera den. Jag tyckte nog att det var ganska ok, men mycket duttande typ. Det känns ju lite begränsat med de få knappar som finns. Men jag minns att jag hade skoj.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 16, 2015 7:02:49 GMT 1
Har du testat en DX7? Alltså suttit ner med den i lugn och ro? Det känns ju lite begränsat med de få knappar som finns. Det här förstår jag inte.
DX7 har 34 knappar och reglage som man använder när man programmerar. En minimoog har visserligen fler, jag får det till 37, men ändå. Just att det är många knappar utan menydyk är ju grejen. Säker på att det var en DX7?
|
|
|
Post by Skilling on Jun 16, 2015 7:06:31 GMT 1
Jag har aldrig haft eller testat en FS1r, men har förstått att den är ett rent helvete att programmera, med väldigt djupa dykningar i nivåer och så vidare. OS'et var inte speciellt genomtänkt, det var ju rätt mycket utöver standard FM (olika filter, effekt, modulationer, mm), så det blev många lager. Men även hårdvaran var helt hopplös. Små fippliga knappar på 1HE rack, och minidisplay... Yikes!
|
|
|
Post by martthemart on Jun 16, 2015 11:53:47 GMT 1
Det känns ju lite begränsat med de få knappar som finns. Det här förstår jag inte.
DX7 har 34 knappar och reglage som man använder när man programmerar. En minimoog har visserligen fler, jag får det till 37, men ändå. Just att det är många knappar utan menydyk är ju grejen. Säker på att det var en DX7? Ha! När jag tänkte på den tänkte jag att det var typ 4 knappar. Just det det var en värdeslider och så också. Its all coming back to me. Det var ett tag sen alltså. Men jag mindes mera känslan av att sitta och dutta med knapparna och gå runt i menyerna tror jag. Vilket hade sin charm, men kändes trögt.
|
|
|
Post by JävelPersson on Jun 17, 2015 22:22:18 GMT 1
DX7 är ju ett litet skimmer över sig. Jag lånade en ett tag på 80-talet och satt ett par kvällar utan att kunna ändra på ett enda ljud, inte helt intuitivt att få kläm på hur operatorerna fungerar Jag tycker det är lite svårt att hitta bra guider på hur man programmerar FM. The Complete DX7 verkar lite svår att få tag på, det enda jag hittar är en pdf med kass upplösning och sidorna på sne... Man får vad man betalar för iofs. Man kanske skulle sätta sig med den några kvällar och se vad som händer.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 18, 2015 16:22:47 GMT 1
DX7 är ju ett litet skimmer över sig. Jag lånade en ett tag på 80-talet och satt ett par kvällar utan att kunna ändra på ett enda ljud, inte helt intuitivt att få kläm på hur operatorerna fungerar Jag tycker det är lite svårt att hitta bra guider på hur man programmerar FM. The Complete DX7 verkar lite svår att få tag på, det enda jag hittar är en pdf med kass upplösning och sidorna på sne... Man får vad man betalar för iofs. Man kanske skulle sätta sig med den några kvällar och se vad som händer. Nej, man måste över en tröskel innan man kommer in i det. Även en sne och vinn The Complete i usel upplösning är antagligen bästa sättet att komma in i det. Grym bas att utgå från och som får en att komma in i tänket ganska snabbt. Har du någon FM-synt?
|
|
|
Post by skogge on Jun 21, 2015 21:02:02 GMT 1
Jupp. Sedan ett par veckor har jag en DX-21. var inne och skrollade på den lokala byt/sälj/köp-sidan för Emmaboda och nån sålde en för en femhunka bara ett stenkast bort. Så vem är väl jag att säga nej... Men presetarna suger duktigt. Har dock inte laddat in ROM-ljuden än. Har letat runt lite efter ljudbanker på Internet men inte direkt hittat något. Jag menar, jag är inget vidare på programmering på mina analoger så att lära mig FM ligger inte först i prion...
|
|
|
Post by JävelPersson on Jun 23, 2015 22:15:20 GMT 1
Jag har en FS1r som jag fått hyfsad kläm på ändå när jag har tid Den är bara lite för överväldigande, 88 algoritmer, 8+8 op, filter osv... Och ett gränsnitt som inte är det bästa, och blir inte bättre av att copy EG mellan operatorer saknas. Men den låter så jäkla bra :=)
|
|
|
Post by Skilling on Jun 24, 2015 11:49:29 GMT 1
Skogge: Lycka till! JävelhelvetesPersson: aha, ok. Det borde ändå ge en del grundläggande att gå igenom "The Complete DX7". Kom dock ihåg att värderna på dataslajdertjosan är 1-99 på DX7 och antagligen 1-127 på FS1r. Måste alltså räkna om lite i övningarna.
|
|
|
Post by kroffe on Jun 28, 2015 9:54:39 GMT 1
|
|
|
Post by skogge on Jul 2, 2015 13:25:40 GMT 1
Skogge: Lycka till! Med att (inte) lära mig programmera eller med att hitta lite ljudbanker? Verkar lika svårt alltsammans. Men plötsligt härom dagen föll en av presetarna på plats. Ett brassljud som omedelbart gav lite "senare OMD-känsla" till låten. Åt Junk Culture-eran till.
|
|
|
Post by kroffe on Jul 9, 2015 10:38:39 GMT 1
|
|
|
Post by peterh on Jul 9, 2015 10:54:53 GMT 1
Mycket rattar blir det. Känns inte superöverskådligt om jag ska vara lite gnällig...
|
|
|
Post by kroffe on Jul 10, 2015 12:08:02 GMT 1
Mycket rattar blir det. Känns inte superöverskådligt om jag ska vara lite gnällig... En rad per operator - hur skulle du gjort det mer överskådligt då menar du?
|
|
|
Post by peterh on Jul 10, 2015 12:20:48 GMT 1
Jobbar lite med färger, gruppering eller nåt. Men kanske känns mer naturligt i verkligheten är på bild.
|
|
|
Post by kroffe on Jul 10, 2015 20:20:08 GMT 1
Stora problemet är väl att de fotat snett ifrån sidan så att man inte ser labeln till varje ratt. Men visst, en tivoli-version i sex olika färgen kanske skulle varit enklare att förstå...
|
|