|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 13:44:54 GMT 1
Känner att denna måste få en egen tråd. Jag överdriver inte när jag säger att jag inte minns när det släppts en synt som känns så klockren utan reservationer. Jag älskar att den har minnen, aftertouch, parafoni och bipolära kontrollkällor. Dessutom till ett pris som verkar helt rimligt.
Sanna mina ord, det här är en ny klassiker som är född.
Första leveranserna ska ske i maj.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 13:56:06 GMT 1
Det förekommer lite förvirring kring synten dock. Riktig duofoni innebär två röster, med full uppsättning av den subtraktiva syntesen. Dvs, om vi pratar Sub 37, två röster med två oscillatorer var, varsin uppsättning av envelopes, filter osv. Subben har en uppsättning och that's it. Du kan dock styra ena oscillatorn med en tangent och den andra med en annan. Parafoni, kallas det. Jäkligt schysst det också.
|
|
|
Post by lovedroid on Jan 25, 2014 14:40:28 GMT 1
Om priset verkligen blir runt 13000kr som JAM säger preliminärt, så känns det som ett riktigt bra köp! Mindre än vad Little Phatty Tribute kostade som ny, och här har man typ 10 gånger fler rattar. Och parafoni och aftertouch!
|
|
|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 15:07:42 GMT 1
Loopbara envelopes också. Mycket som är jäkligt helrätt.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 15:08:52 GMT 1
Jag räknar med 15 papp så länge. vilket i sig är fem papp mindre än vad jag trodde när jag såg första blänket från Moog om den.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Jan 25, 2014 16:51:55 GMT 1
Givet köp!
|
|
|
Post by martthemart on Jan 25, 2014 17:57:36 GMT 1
Det känns som om det har försökt skapa en synt som ska vara kul att sitta och pilla med ungefär, med många möjligheter. Verkar onekligen skoj.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 18:28:36 GMT 1
För mig är det en synt som är gjord för att göra musik med. Funktionerna är rakt igenom musikaliska och man har, hoppas jag, vänt ryggen åt leksakstrenden. Inget puttefnask, inga skämt till keyboards. Aftertouch är t ex en funktion det finns folk som fnyser åt, vilket jag inte begriper. Jag skiter fullständigt i om det inte anses coolt bland dem, när jag gör musik är det 100% till min glädje.
Så det här är en musikernas synt, som jag ser det. Det kommer så mycket grejer från t ex Korg och Arturia som jag känner mig helt alienerad från, så jag är sjukt nöjd. Det går liksom inte att kalla den för en leksak, vilket syntar alldeles för ofta gör för min smak.
Så, visst är den antagligen skoj, men framför allt är den gjord för att användas i musikmakande.
Hoppas Moog sätter ribban och att trenden i syntvärlden blir lite trevligare, från min egna egoistiska synvinkel då.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 18:41:46 GMT 1
Nu ser ju allt så tjurigt ut i skrift, och det är inte min mening. Jag säger såklart inte mot mart i inlägget ovan. Den är antagligen skitkul att hålla på med, vill bara poängtera att det är ett fint musikinstrument det här och att jag tror att det är med det målet man har utvecklat den.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 25, 2014 22:53:51 GMT 1
En video till från NAMM. Jag dör. Ge mig.
|
|
|
Post by peterh on Jan 26, 2014 16:24:28 GMT 1
Mitt enda frågetecken är väl hur många parametrar som fortfarande är dubbel-tryck-skift-vissla-och-stå-på-ett-ben. 'Vissa' har dedikerade kontroller nu säger dom bara. Och det är väl OK om det är sådant man sällan använder...
|
|
|
Post by Skilling on Jan 26, 2014 16:34:05 GMT 1
Alltså jag tänker nästan tvärtom. Ju fler grejer under the hood ju bättre. Så här: Det är inte så svårt att se på panelen vad man kan göra direkt. Bara det är en sjuhelvetes synt (droppa liksom namn på klassiker som hänger med där, inte speciellt många). Allt de lägger till utöver det är väl skitbra? Jag har hellre lite dubbeltryck och shift än färre funktioner. Nu är jag inte speciellt rädd för lite undermenyer och grejer och manualer lägger jag gladeligen tid på, men i det här fallet är det ju dessutom så att de dedikerade kontrollerna är rikliga i vilket fall.
|
|
|
Post by peterh on Jan 26, 2014 17:22:07 GMT 1
Jag kan också leva med lite dubbeltryck. Men i det här fallet var dom ju helt dolda. Man måsta alltså ha manualen bredvid sig för att kunna använda den. Och där går i ärlighetens namn min gräns. Tappar lusten totalt. Jag har å andra sidan fått mindre och mindre tålamod för sånt, jag tycker t.o.m Voyagerna har för mycket instoppat i menyerna och använder knappt de funktionerna...
|
|
|
Post by Skilling on Jan 26, 2014 17:43:32 GMT 1
Jo, men här är väl ändå allt grundläggande på panelen? Man kan ju strunta i allt bakom och ändå ha en mer komplex synt än t ex Minimoogen, eller hur?
|
|
|
Post by peterh on Jan 26, 2014 18:08:58 GMT 1
Vet inte riktigt. Sub Phatty hade en hel del som kändes ganska givet att man ville använda undanstoppat.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 26, 2014 21:57:48 GMT 1
Vilka grejer syftar du på (har själv inte spelat på Sub Phatty, så jag undrar helt ärligt hur de byggt den)?
|
|
|
Post by peterh on Jan 26, 2014 22:04:15 GMT 1
Minns inte i ärlighetens namn, kollade bara på listan över 'gömda' parametrar och insåg att jag inte skulle trivas med den. Fingrade lite på en när jag köpte min Voyager (ägaren hade ersatt med SP), och den låter onekligen väldigt bra.Har dom valt att lägga ut rätt saker på panelen på 37 så tror jag den blir grym.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 26, 2014 22:21:50 GMT 1
Problemet med SP:n var ju att det var en förkrympt synt med två oktaver och ont om plats. Vad jag kan se så är 37:an en ruggigt avancerad analog bara på det som finns på panelen. Det finns mer där än på någon av de klassiska analoga monosyntar som jag kommer på, så här på rak arm. Redan där tycker jag den ser helt fantastisk ut och klart värd det pris det pratas om. Ja... Redan där är det synten jag saknat på marknaden. Det är gott om rattar.
Allt som är under panelen ser jag som bonus. Säkert finns det något av det som jag hade velat ha på panelen, men hellre att det finns under än inte alls. ALLA syntar som jag trånar mest efter har sina luckor. Alltid finns det nåt dom saknas.
Så tänker jag.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 26, 2014 22:33:50 GMT 1
Jag känner att jag var lite orättvis mot Sub Phattyn där. Den har faktiskt lika många rattar som en Polivoks.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 27, 2014 8:56:50 GMT 1
Jag kollade upp vad som var under the hood på SP:n. Det enda jag kände att jag verkligen ville ha på panelen var velocityn för filter och volym och beat freq för Osc 2. Kollar man på panelen för 37:an så ser det inte ut som att velocity-inställningarna finns på panelen där heller, däremot finns beat freq där.
Summan är nog ändå, i mina ögon, att det finns rätt få konkurrenter när det gäller vad som finns på panelen. Pratar vi nytillverkat kommer jag inte på någon. Det är väl möjligtvis Voyager då?
|
|
|
Post by peterh on Jan 27, 2014 9:19:07 GMT 1
Voyager har ganska enkel modulation på panelen. Det blir in i menyerna om man ska knasa loss.
Men du ska nog inte lyssna på mig när det kommer till sånt. Jag lägger väldigt lite tid på synthar nu, och vill att det ska ha samma direkthet som att plugga in gitarren genom en distpedal och bara spela... Jag tänker att i framtiden, när jag har lite mer tid & energi, då ska jag lägga tid på att skruva ljud igen.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 28, 2014 9:27:25 GMT 1
Fast den är ju direkt. Mer på panelen där än t ex Minimoog . Man måste inte använda underthehood bara för att det finns .
|
|
|
Post by peterh on Jan 28, 2014 14:06:50 GMT 1
Helt sant. Men det stör mig om det finns möjligheter som jag inte ids använda för att det känns bökigt. Då känns prylen inte lika kul. Helt i mitt huvud såklart.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 28, 2014 17:14:17 GMT 1
Jobbar jag på Moog eller? Jag ska inte jobba på att övertyga dig. Du har ju dessutom en Voyager. Kanske lite overkill med båda?
|
|
|
Post by peterh on Jan 28, 2014 18:24:03 GMT 1
Onekligen overkill. Ändå blir man ju lite sugen... Helt sjukt beteende.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 28, 2014 19:08:39 GMT 1
men köp en SEM eller nåt istället! Bredda paletten ordentligt! (med SEM slipper du ju deffo under huven-grejer också).
|
|
|
Post by peterh on Jan 29, 2014 8:49:49 GMT 1
Jag behöver absolut inte fler synthar. Det är mest att det rycker i köpnerven när man ser nya prylar som ser kul ut!
En bra trummaskin däremot...
|
|