|
Post by lovedroid on Jan 18, 2014 21:23:15 GMT 1
Det har ju varit lite diskussioner redan, men kanske enklare att samla det i en egen tråd.
Vad är på gång?
Waldorf skriver på sin sida att de kommer att visa upp nya produkter. Och så visar de en liten bild på rattar från ett filter...
|
|
|
Post by martthemart on Jan 19, 2014 9:46:13 GMT 1
|
|
|
Post by martthemart on Jan 21, 2014 16:57:35 GMT 1
|
|
|
Post by martthemart on Jan 22, 2014 11:55:06 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Jan 22, 2014 13:45:43 GMT 1
Mina intryck så här långt, snabbt sammanfattade. Tyvärr lite fokuserat på elektroniska instrument, vore grymt om man kunde bredda det lite. Rolands nya trummaskin etc: Förutom att jag tycker att själva trummaskinen ser väldigt intressant ut (och är skitsnygg) så hajar jag inte riktigt.... är det en serie instrument de ska presentera eller vad? Roland FA-06/08: Först måste jag säga att jag tycker de är vansinnigt snygga. Inget groundbreaking i designen såklart, men snyggt. Det är ett stort framsteg, eftersom workstations traditionellt sett ser ut som fan... Jag är ganska intresserad av att utvärdera hur den är att ratta synt på, dvs att använda den subtraktiva syntesen. Jag har förhoppningar om att den faktsikt låter på ett sätt som jag upplever som alldeles utmärkt, även att jag inte är helt övertygad. Antagligen får jag ingen vettig uppfattning om det innan jag själv rattat och testat en. För mig personligen är det intressant att få in en maskin i riggen som dessutom klarar av att vara en avancerad backtrack-spelare och jag får uppfattningen om att en av dessa skulle göra MacBook + Ableton överfödiga för mig i livesammanhang. Clavia Nord Lead A1: Känner att jag inte riktigt greppar den... jag ser på andra forum att folk nog inte riktigt förstår det där med Mod Env och så vidare och känner nog att slakten av den innan är det stora gäspet. Men jag tycker att det är en konstig release med tanke på att den måste ses som en direkt konkurrent till Nord Lead 4. Jag är inte säker på att fyran vinner i den konkurrensen... Elektron Analog Rytm: Ser ju hur jävla grym ut som helst faktiskt. Även att jag är helt och hållet övernöjd med mjukvara (=Battery 4 = bäst) i detta sammanhang tycker jag att det är najs att det i och med detta NAMM faktiskt finns några vettiga trummaskiner att välja på om man vill ha hårdvara och nytt. Sist men inte minst... Waldorfs nyhet ser spännande ut!
|
|
|
Post by Skilling on Jan 23, 2014 12:16:14 GMT 1
Alltså jag glömde ju det största intrycket!
Moog Sub 37 ser helt jävla fantastisk ut!
|
|
|
Post by JävelPersson on Jan 23, 2014 12:50:24 GMT 1
Jag har tydligen varit extremt oengagerad runt musik senaste tiden... Nords A1:a är ju lite intressant då de precis släppt NL4:an. Det har ju varit ganska tyst på NL fronten några år, helt plötsligt kommer två stycken! Frågan är om inte A1 är ett starkare kort eftersom som den ser ut som en vidareutveckling av NL2x men 4:an mer känns som en kompromiss av vad den skulle kunna varit. Moog Sub 37 verkar ju trevlig! Lite fler tangenter i alla fall
|
|
|
Post by lovedroid on Jan 23, 2014 17:25:21 GMT 1
Moog Theremini verkar lite småkul, och helt sjukt fulsnygg! Digital tongenerering känns lite trist, men å andra sidan har den ställbar pitchhjälp och CV-ut. Om priset blir rätt så är jag lite sugen.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 24, 2014 8:43:06 GMT 1
Controllers! M-Audio gör sent om sider en uppföljare till Trigger Finger och kallar den för Trigger Finger Pro. Vad jag förstår kommer den att fajtas med NI Maschine om kunderna. DAW-integrering, sampleplayer (via medföljande mjukvara). Allt i MPC-stil + en trevlig 16-steps sequencer. Livid kör en "keep it simple" med sin DS1. USB-controller med nio faders, 44 rattar och 25 knappar. Tillverkad i solid metall och av högkvalitetskomponenter och utan tjafs. Arturia har hittat på en storsäljare tror jag, med sin Beatstep. 16 pads, 16 rattar (+ en stor)är det på den här kombinerade controllern och step sequencern. Går att pendla i farten mellan lägena och den bjuder på USB-, midi- och cv/gate-i/o:s. Med ett pris som sägs ligga på knappa tusenlappen hoppas jag de redan nu låter fabriken jobba på högvarv.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 24, 2014 8:47:40 GMT 1
Meinl släpper lite nya percussionprylar. De som triggar mig är en ball kastanjettmaskin (mekanisk om jag fattar rätt, men det är inte säkert) och "Techno Shakers", som ser riktigt trevliga ut. Går att få lite olika pitch t ex.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 24, 2014 9:42:25 GMT 1
Waldorfs nyhet är ett 2-pole filter. Analogt. Heter "2-Pole". Inga krusiduller där inte.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 24, 2014 10:22:19 GMT 1
För den som missat det kan man ju påpeka att C-60:an Kroffe är den officiella demo-nissen Clavia skickar ut för sin A1.
Yeeeye!
|
|
|
Post by Skilling on Jan 24, 2014 10:56:57 GMT 1
Man måste lyfta på hatten åt Rolands PR-avdelning i all fall. Jäklar vilket surr de skapat kring Aira. Jag kan inte minnas att de varit närheten av den uppmärksamheten någonsin förr. Eller någon annan tillverkare heller för övrigt.
|
|
|
Post by martthemart on Jan 25, 2014 10:40:15 GMT 1
|
|
|
Post by martthemart on Jan 25, 2014 10:49:54 GMT 1
|
|
|
Post by martthemart on Jan 25, 2014 11:49:55 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Jan 27, 2014 17:10:21 GMT 1
Hörrni... Synten (Aira?) som Roland har på g... Har ni sett? Det ser helt galet intressant ut. Typ 2000 rattar (jag överdriver) och vettigt tangentbord (fem oktaver?). Nån som vet nåt?
|
|
|
Post by peterh on Jan 27, 2014 17:22:12 GMT 1
Ryktena säger SH101-relaterat. Ingen aning om hur trovärdigt det...
|
|
|
Post by martthemart on Jan 28, 2014 10:09:16 GMT 1
Den har 9 (nio!) strängar!
|
|
|
Post by martthemart on Jan 28, 2014 11:05:52 GMT 1
Aria känns närmast som en workstation med groovebox-orientering om man ska gå efter detta.
|
|
|
Post by Skilling on Jan 28, 2014 12:06:34 GMT 1
Men det är väl typ tre olika enheter?
|
|
|
Post by martthemart on Jan 28, 2014 12:56:23 GMT 1
Ah yes, det har pratats om det också. Det förklarar också symbolen som består av tre delar. Så det är nog en Elektron de gör.
|
|
|
Post by peterh on Jan 28, 2014 14:12:45 GMT 1
Men det är väl typ tre olika enheter? Tror t.o.m det är fyra med nya vocodern (vet inte om den är en del av Aira-serien iofs)
|
|
|
Post by lovedroid on Jan 29, 2014 20:57:08 GMT 1
Murmix Semi-Modular verkar va rätt fräck!
|
|
|
Post by Skilling on Jan 31, 2014 6:01:42 GMT 1
Murmuxen var verkligen overkligt snygg. Skitfin.
Hen som demar den borde ha en smäll på näsan dock. Låter likadant-ish genom hela videon ju.
Verkar helt klart ha potential i alla fall.
|
|
|
Post by Skilling on Feb 3, 2014 10:58:01 GMT 1
Bara för att provocera hävdar jag frankt att den som påstår att TR-909 är snyggare än TR-8 är blind eller möjligtvis förblindad. 909 är ful, TR-8 är snygg.
TR-808 är dock en annan sak. Den är i en klass för sig. Antagligen både vad gäller ljud och utseende.
|
|
|
Post by Skilling on Feb 7, 2014 19:03:28 GMT 1
2 oktaver på nya SH-101:an-ish-synten från Roland.
Buuuuuuuu.
|
|
|
Post by Skilling on Feb 7, 2014 19:05:38 GMT 1
2 oktaver på nya SH-101:an-ish-synten från Roland. Buuuuuuuu. Humor att jag ovan tyckte mig se fem oktaver... Tråkigt att smurfifierandet vinner ny mark precis när man tyckte sig ana att det skulle vara slut med den skiten.
|
|
|
Post by martthemart on Feb 10, 2014 19:16:28 GMT 1
|
|
|
Post by martthemart on Feb 14, 2014 10:11:31 GMT 1
|
|