|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 19:33:05 GMT 1
Jag har skaffat mig min första Kurzweil genom tiderna för några veckor sedan. En K2000 alltså och herreminje vilken kärlek som uppstått. Den är inte kravlös på något vis, för den här synten/samplern kräver ett rejält engagemang om man ska få komma nära. Tröskel, som man säger.
Nåväl, den låter fantastiskt och har det bästa klaviaturet jag spelat på. Det finns dock en sak som stör mig och jag får känslan av att jag kanske missar något. Om jag inte gör det är det antagligen det sämsta på hela instrumentet.
Envelopsen. Man ställer in det i tid och nivå, som sig bör. Två hundradelars sekunder är den minsta intervallen man kan ändra tiden med enligt LCD-fönstret, men jag tvivlar på att det stämmer. Om jag till exempel ställer in attacken på 0.02s blir det en jäkligt slö attack och jag tänker att 2 hundradelar egentligen är ganska snabbt, men vad vet jag. I alla fall, i praktiken innebär det att om man inte är ute efter en väldigt slö attack så kör man helt enkelt på 0.00s. Av eller på. Allt eller inget.
Snälla, säg att jag missuppfattat hela grejen och att det går att ställa in med väldigt mycket större precision. Det skulle göra mig så glad.
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 19:42:26 GMT 1
Så här ser det ut i alla fall: Som synes är det egentligen AAADSRRR.
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 18, 2013 22:05:51 GMT 1
Inget jag märkt på PC3an. Det är inte så enkelt att det är ENVCTL delen som ställer till det?
Kan prova lite i veckan!
|
|
|
Post by Skilling on Aug 18, 2013 22:29:48 GMT 1
Inget jag märkt på PC3an. Det är inte så enkelt att det är ENVCTL delen som ställer till det? Kan prova lite i veckan! Visst var det så enkelt! Fel inställt i min egentillverkade Init! Trodde inte jag varit och pillat där. Tack så mycket! Nu lirar det som det ska. Glad Skilling!
|
|
|
Post by JävelPersson on Aug 18, 2013 22:37:06 GMT 1
Fett! Vilket bra forum va (Vi får lägga till en smily för dryg och jävligt självgod).
|
|