|
Post by Bobbski on Nov 10, 2013 18:36:45 GMT 1
Sitter med en låt nu där jag provat ett knep jag läst om, nämligen att höja bpm liiiite i refrängerna bara för att sedan ta ner det i verserna. I mitt fall handlar det om 0.7 bpm. Jag vet inte om det är jag som är ovan eller inbillar mig, men jag känner mig helt sjösjuk när jag lyssnar på det. Har lagt en del tid på att spela in bas och vill ogärna göra om igen, än mindre visa upp låten såhär långt. Därför får jag fråga runt rent allmänt - tankar kring olika bpm i vers och ref - bu eller bä? Är 0.7 bpm så lite att ingen hör skillnad ändå?
|
|
|
Post by Skilling on Nov 10, 2013 18:43:00 GMT 1
Alltså... min tankar är väl att om det känns rätt så är det rätt, känns det sjösjukt är det antagligen inte helt rätt. När det sker naturligt antar jag att det sker en successiv ökning, alltså inte direkt från ettan i en takt, som jag kan tänka att det tenderar att bli när man jobbar i en DAW eller/och med trummaskin.
Personligen skulle jag nog inte ge mig på det om jag inte kände att låten tarvade det.
Jag vet inte alls om jag är till någon hjälp nu, jag har aldrig ökat i refrängen på det viset, annat än när det rät sig om när man spelat in utan klick och partier i låtarna ökat lite i BPM "naturligt".
Med det i åtanke så kan jag tänka att tänket inte är fel, men som sagt, jag ser lite problem i att ökningen kommer direkt i ettan på en takt. Från en statisk BPM till en annan.
|
|
|
Post by Bobbski on Nov 10, 2013 18:53:17 GMT 1
Jo, jag tänkte lite så jag också, så jag gjorde en stegvis ökning där fill-ins börjar i slutet av versen så att det höjt klart till ettan i refräng. Men jag börjar fan ändå tycka att det faktiskt är en för stor ökning. Tror tipset jag läste om var 0.3 bpm när jag tänker tillbaks. Dumt att öka till 0,7. Äh vatusan.. bouncar ut ifall någon orkar lyssna på en låt bestående av trummor och bas
|
|
|
Post by Skilling on Nov 10, 2013 19:04:39 GMT 1
Gör't!
|
|
|
Post by Bobbski on Nov 10, 2013 19:07:25 GMT 1
|
|
|
Post by Bobbski on Nov 10, 2013 19:18:48 GMT 1
Eller vafan... Det var rätt så illa spelat på sina håll ändå, så jag får nog bita i det sura och spela om, och då kan jag lika gärna sänka bpm-ökning En ganska enkel figur som allt bygger på, men totalt omöjlig att spela tight.
|
|
|
Post by Skilling on Nov 10, 2013 19:59:21 GMT 1
Spontant känner jag ändå att det håller ihop rätt bra och det kanske funkar när resten kommer på. Jag skulle kanske minska ökningen för säkerhets skull, om du inte är beredd att göra om igen. Låter gött i alla fall!
|
|
|
Post by Bobbski on Nov 10, 2013 20:06:43 GMT 1
Tusen tack för lyssningen och synpunkten, får se hur jag gör med allt en annan dag
|
|
|
Post by peterh on Nov 11, 2013 11:36:14 GMT 1
Aldrig testat att öka faktiskt, men jag har för mig att jag läste att Depeche Mode höjer 1 bpm i refängen på Home. Vilket dom tyckte var väldigt lite och ganska subtilt, så det låter ju som man skulle komma undan med 0.7. Men det beror väl kanske på arret i övrigt. Och på hur känslig man själv är, själv märker jag aldrig sånt.
Och som Clash sa ang. deras version av Cadillac: "All good rock speeds"
|
|
|
Post by makair on Nov 12, 2013 11:00:21 GMT 1
Låter bra tycker jag, låt tempot svaja lite. Det är ju ändå så det blir om man skulle spela med en riktig trummis. Det måste vara nån daw-sjuka som gör att folk tror att även icke-elektronisk musik ska vara supertajt med stelt tempo
|
|
|
Post by Skilling on Nov 12, 2013 12:12:00 GMT 1
Fast det som skulle kunna vara problematiskt är just att det inte svajar i egentligen mening, utan rör sig från ett exakt tempo till ett annat. Nu tror jag iofs att det kan funka här, så va fan, kör!!! Man måste våga och innebär det att man får göra om skiten, so be it. Vem har sagt att det ska vara enkelt?
|
|
|
Post by Skilling on Nov 13, 2013 7:21:46 GMT 1
På det temat förresten… Nu för tiden är det ju vanligt att man komponerar, arrar och spelar in i en parallell process-. Då är det ju lätt att man hamnar i den här situationen, att man lagt så mycket tid på att spela in t ex bas att man drar sig för att testa att arra om. För mig är det ett säkert recept på att få ångra sig i efterhand. Jag spelar alltid in "slaskinspelningar" först. Alltså jag håller inte på att slipa på inspelningarna utan de får ha sina fel och brister tills komponering och arr är helt spikade. När komponering och arr är klart spelar jag/vi om allt som behövs. Det innebär oftast ALLT. Undantaget kan vara kortare element, någon slinga och solo och så, men bärande saker som finns med hela låten får oftast spelas om på nytt. Just bas skulle jag vilja påstå, får garanterat alltid spelas in på nytt. Oavsett om vi pratar basgitarr eller syntbas (jag sequencar så gott som aldrig). Vad jag vill komma till är att om jag varit Bobbski, så skulle jag spela in allt med tempohöjning utan att slipa på spåren för att få feeling för om det funkar. Jag skulle testa några olika tempohöjningar tills jag kände att det var rätt. Sen skulle jag spela in allt "på riktigt" igen. Så jobbar jag i alla fall.
|
|
|
Post by Bobbski on Nov 16, 2013 20:22:53 GMT 1
Efter att ha lyssnat ordentligt har jag konstaterat att jag får spela om allt i vilket fall som helst, så då kan jag lika gärna lägga på lite slaskgitarrer och känna hur det känns med tempot när alla element är på.
Den där rädslan för att behöva spela om grundar sig för mig i tidsbrist. Har varken tid att repa in saker tills de sitter eller att spela in och spela om. I slutändan lägger jag nog mer tid på att klippa och tidskorrigera än vad det skulle ha tagit mig att repa tills det sitter och spela in. Skyller på dagens samhälle!
Men så får det bli - på med slaskgitarrer och känn efter.
|
|