|
Post by Skilling on Nov 1, 2013 23:27:17 GMT 1
Okej, pluggtillverkarna frestar mig med sina erbjudanden den här veckan. Nu säljer Waves sin sumeringsplugg NLS för dryga sexhundralappen. Jag har fasat för den här dagen för innan har jag intalat mig att jag inte vill betala vad den kostar. Nu är det svårare. Om den fungerar som jag skulle önska och ger det resultat jag vill är det en no-brainer. Jag är dock i grunden lite skeptisk till den här typen av plugg, vilket jag har lite svårt att försvara. Låter det bra, låter det bra. Jag komer liksom ändå aldrig att ha råd att köpa det riktiga Abbey Road-bordet som bland annat Dark Side of the moon spelades in på. Liksom. Har laddat ner demon, men har usla lyssningsmöjligheter (samt inga projekt igång) här i min veckolägenhet och jag antar att rean är slut innan jag kommer till studion och kan göra en riktig utvärdering. Jag hör att disten genom mikrofontjottafräset låter fantastiskt på alla tre borden och bara det kanske är ursäkt för att slå till, jag vet inte. Jävlar. Någon som använder NLS? www.waves.com/plugins/nls-non-linear-summerwww.musicradar.com/reviews/tech/waves-nls-553302
|
|
|
Post by Skilling on Nov 2, 2013 18:14:02 GMT 1
Äh va fan. Köpt.
Tror stenhårt på det här nu efter att ha stött och blött i ett dygn. Har läst och funderat och köper teorin bakom det till hundra procent. Hörlursutvärderingen med ett projekt från 2007 jag hittade i datorn är tillräckligt övertygande också.
Gäller bara att välja bord av de tre. Det står mellan SSL och EMI-bordet, med fördel det senare just nu. Fan jag är pepp på det här.
Fast nu blir det fett party i Stockholmsnatten! Skål på er!
|
|
|
Post by Skilling on Nov 3, 2013 23:25:24 GMT 1
Åkte till Örebro nu bara för att verkligen testa det på riktigt. Det är hur bra som helst. Dels på det subtila sättet som är väntat, men också för att man kan jobba med drive på kanaler och bussar på ett otroligt välljudande och autentiskt sätt. Mikrofondistarna är ju bara underbara också. Me love this! Attachments:
|
|
|
Post by Bobbski on Nov 10, 2013 19:35:19 GMT 1
Gillar den också! Mike-bordet med lite extra drive på baskagge är mumma.
|
|
|
Post by Skilling on Nov 13, 2013 13:34:07 GMT 1
EMI-bordet (Mike) är verkligen härligt och det som hela White Birches-EP:n kommer att köras igenom. Dels möjligheten till att använda drive på mixerbordssättet och HUR det låter (=helt jävla fantastiskt), dels för mik-disten, men kanske framför allt för det där subtila, men ändå högst påtagliga, det gör med hela mixarna.
De andra borden är säkert också skitbra, men jag tror på att vara konsekvent i användandet.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Nov 18, 2013 20:16:59 GMT 1
Äh va fan. Köpt. Tror stenhårt på det här nu efter att ha stött och blött i ett dygn. Har läst och funderat och köper teorin bakom det till hundra procent. Hörlursutvärderingen med ett projekt från 2007 jag hittade i datorn är tillräckligt övertygande också. Gäller bara att välja bord av de tre. Det står mellan SSL och EMI-bordet, med fördel det senare just nu. Fan jag är pepp på det här. Fast nu blir det fett party i Stockholmsnatten! Skål på er! Är det SSL som man emulerar i Reason? (borde ju jag veta som kör, men har dålig koll på dylikt)
|
|
|
Post by Skilling on Nov 18, 2013 21:33:48 GMT 1
Ingen aning? Finns det sånt i Reason?
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Nov 19, 2013 5:28:45 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Nov 22, 2013 20:47:57 GMT 1
Aha, det verkar som de emulerat busskompressorn och kanalernas eq osv. Säkert trevligt, men Waves NLS är en annan grej. Den koncentrerar sig på summeringen, hur kanalerna beter sig när de mixas ihop. "Glue"-effekten i en kompressor är en sak, i själva mixerbordet en annan. Cytomic the Glue har jag nyligen köpt också, den emulerar SSL:s busskompressor på samma sätt som verkar vara fallet i Reason.
|
|
|
Post by Skilling on Jun 12, 2015 17:28:35 GMT 1
NLS blev använd på alla kanaler i alla spår på: White Birches "Stands of White Birches" (EP) White Birches "Dark Waters" (LP) Silencio Stampa "Svart" (LP) Lägger om tänk inför kommande inspelningar och tänker antagligen överge samtliga pluggar från Waves (pga av douchebag-licensavtal), men det har varit ett väldigt värt köp. Riktigt bra. Jag ska fundera på om jag ska köra med summeringsplugg öht i fortsättningen, men det är mest för att jag har ett behov av att ställa allt på huvudet mellan jämna mellanrum.
|
|