|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 22:57:14 GMT 1
Apple har släppt sitt nya OS (gratis!!!) och eftersom jag inte är så mycket för foliehattar (alternativt bara är dumdristig) så är min plan att installera det i min iMac/studiodator så fort jag kommer hem på fredag. Någon som har installerat det redan? Hur funkar era DAW:s och andra musikprogram? Pluggar? Ljudkort? Jag förväntar mig inga större problem, men ibland kan det ju bli lite strul med någon tredjepartsprodukt. Jag ämnar att jobba en hel del i helgen med musiken också, så det är ju gött om det funkar, om man säger så. Det jag hoppas funkar felfritt är: • Presonus Studio One (verkar funka perfekt, förutom lite motstridiga uppgifter från någon Random Joe i vanlig ordning....) • Effektpluggar från Waves, Audio Damage, D16, FabFilter, Voxengo och DDMF • NI Battery 4 • Five12 Numerology Resten är ingen fara om det halvstrular några veckor med.
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Oct 24, 2013 4:46:37 GMT 1
Har bara installerat på air ännu och där kör jag inga musikprogram. Ska installera på book ikväll, men jag kör ju bra Reason så vet inte hur mycket det hjälper dig. I övrigt så verkar det bra, rappt o snabbt, eller så är det bara en illusion utifrån man vet att det är nytt.
|
|
|
Post by Einar Lindgren on Oct 24, 2013 10:37:13 GMT 1
Foliehatt eller inte. Det är väl ett faktum att man tvingas uppgradera nästan all programvara om man ska använda det senaste systemet(?) Jag kommer inte ifrån 10.6.8 (Snow Leopard) förrän jag har betalt Adobe 8000 spänn. Correction -> Jag sitter på CS2 premium, som inte längre går att uppgradera öht. Så det handlar om 17000 spänn. Och nya datorer... Skrota tre, helt fungerande datorer.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 10:49:44 GMT 1
men alltså att man inte uppdaterar de datorer som inte kan ta nytt OS är en sak. Likaså om man har program som har somnat in och inte uppdateras längre, då får man ju göra en avvägning, Jag har valt att alltid ha det nyaste OS:et för jag tror det är det mest smärtfria i längden. Dessutom blir OS:en bättre vid varje uppdatering, det är min bestämda uppfattning. På den jag har i studion är det inga problem att installera mavericks, så då gör jag det. min erfarenhet säger också att problemen brukar vara mycket små vid uppdateringar och programtillverkarna brukar vara med på noterna, alternativt rätta till eventuella brister inom någon vecka. Hade jag upplevt problem vid uppdateringar tidigare hade jag varit mer skeptisk, men så är alltså inte fallet.
|
|
|
Post by Einar Lindgren on Oct 24, 2013 11:12:53 GMT 1
Två av mina datorer kan ta, men den tredje kan inte. Nej, jag skulle gärna uppgradera och gör det om jag kan. Programvaran är väl inte riktigt insomnad. Det är bara det att det ska mjölkas pengar varje år. Bara en sådan idiotisk sak att nya kameror måste ha senaste programvaran istället för att helt enkelt lägga till den i listan och släppa en patch. Det borde inte finnas några som helst hinder eftersom det egentligen är exakt samma typ av filer som ska behandlas. Inga nya obskyra saker. Bakåtkompatibilitet finns inte i det kapitalistiska ordförrådet. I alla fall inte mer än på ytan "vi tänker på dig vår värdefulla kund och dessutom på naturen" och klistrar dit något grönt certifikat-klistermärke.
Summa summarum. Det är inte gratis att uppgradera - hur gärna man än vill.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 11:25:59 GMT 1
men det är ju i så fall Adobe som ska klandras, tänker jag? Jag förstår ditt problem, men jag tror inte att jag har ett enda program som inte uppdateras utan kostnad för mig i samband med mavericks.
|
|
|
Post by Einar Lindgren on Oct 24, 2013 11:36:20 GMT 1
Japp Adobe är mitt största problem här. Jag har inte haft råd att uppgradera de senaste åren. Och att jag inte har råd är förstås problem nr. 1. Så mina råd leder endast till oråd :-).
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 11:39:44 GMT 1
Adobes priser är ju helt imbecilla faktiskt. De tigger ju om att bli piratkopierade (vilket jag inte uppmanar till för att vara tydlig).
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 12:16:47 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Oct 25, 2013 20:22:14 GMT 1
Efter installation så konstaterar jag att allt flyter och fungerar som det ska med samtliga musikrelaterade program och pluggar. Tipptopp!
Skulle det dyka upp något rapporterar jag.
|
|
|
Post by peterh on Oct 25, 2013 21:59:43 GMT 1
Såg att Steinberg har problem efter jag uppdaterat. Jaja, får väl se om jag ens hinner starta Cubase i helgen...
|
|
|
Post by Skilling on Oct 26, 2013 18:07:04 GMT 1
Efter ca 3 timmars arbete i skarpt läge med Studio One, Numerology, Battery 4, effekter från Waves, Audio Damage och D16 är resultatet 0 (noll) krascher och noll (0) upptäckta problem.
|
|
olivetti
Hippie
|
Post by olivetti on Oct 26, 2013 18:21:36 GMT 1
Efter ca 3 timmars arbete i skarpt läge med Studio One, Numerology, Battery 4, effekter från Waves, Audio Damage och D16 är resultatet 0 (noll) krascher och noll (0) upptäckta problem. men, men....den viktigaste frågan är ju om du fick något vettigt gjort? ny låt för SS, eller ?
|
|
|
Post by Skilling on Oct 26, 2013 18:32:01 GMT 1
Ja inte färdig, men ett stycke som sambon beskrev som "obehagligt spöklikt" är påbörjat. Har även jobbat med White Birches. Där händer det grejer vill jag lova.
|
|
olivetti
Hippie
|
Post by olivetti on Oct 26, 2013 19:10:24 GMT 1
Ja inte färdig, men ett stycke som sambon beskrev som "obehagligt spöklikt" är påbörjat. Har även jobbat med White Birches. Där händer det grejer vill jag lova. Gut! Sehr gut!
|
|
|
Post by Skilling on Nov 30, 2013 9:54:39 GMT 1
Drygt en månad senare lyser fortfarande problemen med sin frånvaro. Lite som det alltid brukar vara. Folk nojar, men inga större katastrofer sker.
|
|