|
Post by Skilling on Oct 22, 2013 12:44:29 GMT 1
Nämen seriöst, jag googlar och letar och det jag vill ha finns inte. De som kommer närmast är skitfula och omotiverat svindyra (Jasper, jag kollar på dig...). IKEA-hyllor som alternativ känns halvbra och känns inte så snyggt som det skulle kunna vara.
Men så tänker jag lite.... Det här är inte kärnfysik direkt. Det här borde man ju kunna dona till själv och efter sin egen smak.
Jag skulle vilja ha ett i trä som jag kan betsa i nån ädelträliknande sörja. Ska stå mot en vägg på golvet (lämpligen med någon form av säkring som innebär ett par skruvar in i väggen typ, men inte hängande på väggen) och ha tre till fem våningar.
Hur gör man det snyggast?
-------- Tänker mig att denna tråd skulle kunna bli en samling av ritningar med materialtips (både vilket material och vad man kan köpa det och kanske få det förberett till och med) som passar olika smaker och behov. Min fråga ovan är bara vad jag skulle vilja ha i nuläget.
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Oct 22, 2013 12:51:03 GMT 1
|
|
|
Post by Skilling on Oct 22, 2013 12:58:11 GMT 1
ELFA-modellen är beaktad och förkastad. Jag tycker det är för bökigt. Speciellt om arsenalen med utrustning förändras så det tarvas ny möblemangslösning och man behöver flytta på grejerna. Då står man där med tvåmiljoner fula hål i väggen och.... nä, jag känner mig inte bekväm med den varianten. Men jag skulle helst vilja att den här tråden får koncentrera sig på egna konstruktioner av ställ och inte blir en tråd som tipsar om färdiga lösningar som kan användas som stativ/hyllor. Det skulle kunna vara en egen tråd däremot om någon vill starta.
|
|
|
Post by lovedroid on Oct 22, 2013 16:40:45 GMT 1
Tror du inte att det blir tungt med trä? (Fast jag är iofs uppfostrad i att allt ska byggas med tvåtumfyra-brädor...)
|
|
|
Post by Skilling on Oct 22, 2013 16:52:34 GMT 1
Jo, men nu pratar jag om ett stativ som ska stå i studion. Som en bokhylla, liksom. Inget jag ska kånka runt med live eller så.
|
|
|
Post by lovedroid on Oct 22, 2013 21:53:50 GMT 1
Ok, som en möbel alltså. Då är mitt tips tvåtumfyra-brädor!
|
|
|
Post by Skilling on Oct 22, 2013 22:01:02 GMT 1
Ja, men en ritning tack!
|
|
|
Post by Jonas Röde on Nov 13, 2013 12:13:24 GMT 1
Enklast tänkbara lösning som jag ritade upp på en kvart, men principen i alla fall. Du skrev att du ville ha tre till fem våningar, så jag gjorde den påbyggningsbar. Annars så kan man tänka sig att skippa "mellanbakbenen" (dvs de två benparen i mitten) och dra förstärkningsreglarna direkt mellan de främre och de bakre benparen. Benen pluggar du mot skivorna och mot förstärkningsreglarna och sedan skruvar du fast vinkeljärn på insidan av den undre bordramen. Stabilt, och inga synliga skruvskallar.
|
|
|
Post by Skilling on Nov 13, 2013 13:59:05 GMT 1
Ah intressant. Ser två problem dock. Dels krävs det nog lutning på hyllplanen för att det ska bli bra och dels känns det som att det tar mycket plats på djupet när inte planen är rakt under varandra så att säga. Har man stor studio är det inget problem, men jag tror inte riktigt att det funkar i min.
|
|
|
Post by Jonas Röde on Nov 13, 2013 14:12:34 GMT 1
Jag förstår hur du menar.
Jag avskyr själv lutande arbetsbord, därför gjorde jag inte en sådan lösning. Vilken lutning kan man tänkas vilja ha? Att jag försköt planen på djupet var för att jag trodde att du ville kunna spela på flera syntar samtidigt. Underlätta åtkomst och synfält helt enkelt. Men man kanske inte behöver det?
Som sagt så var det här bara en snabb skiss. Kom med lite input, så kan jag rita om ganska snabbt på någon fikarast eller så. Om du är intresserad av konceptet, vill säga.
EDIT: Från framkant till bakkant är hela stativet åtta decimeter som jag har ritat nu. Hur djupt får det vara?
|
|
|
Post by Jonas Röde on Nov 13, 2013 16:40:35 GMT 1
Ritade om för att visa vad jag menade med att ta bort mittbenen. Satte även in en 1.80 lång man för att visa storleken.
|
|