|
Post by Skilling on Sept 16, 2013 12:31:17 GMT 1
Men det gäller ju t ex analoga polyfoner också. Jag har en Polysix och en lånad Juno-106, vilka ju specifikationsmässigt är väldigt lika, men har helt lika karaktärer. Jag inser nog att jag måste lösa en egen Juno, eftersom den behövs till White Birches.
Sedan skulle jag gärna ha en Prophet 5 också, men någonstans tillför inte fler analogpolyfoner något alls musikaliskt och det blir klokare att rikta in sig på något annat.
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 16, 2013 12:36:52 GMT 1
Jo, det håller jag nog med om. Tror iofs att jag kan bli rätt sugen på att byta ut SQ80n mot en MS20, om/när de nya blir så vanliga på begagnatmarknaden att de går ner i pris. SQ80n är roligare i teorin än i praktiken för mig, även om jag gillar dess ljud, eftersom jag sällan spelar sånt som drar nytta av den polyfoniska aftertouchen.
|
|
|
Post by Skilling on Sept 16, 2013 12:39:51 GMT 1
Ett exempel på mitt tunnelseende i frågan var hur jag höll på att utvärdera vilka hårdvarutrummaskiner jag skulle insförskaffa, eftersom jag tyckte att jag borde ha det.
Så insåg jag att hur jag än vände och vred på det så kunde ingen matcha Battery för mig, som jag redan använde. I och med att nya Battery kom så begravde jag alla tankar på LinnDrum, DMX och gud vet vad. Mjuktrummis passar mig bäst och jag har skitkul med den och gör bra grejer.
Det där kan ju ändras igen, men på något vis var det sjukt skönt att bara landa i det och inte se det som en tillfällig lösning.
Det tråkiga är att jag antagligen inte hade kollat åt Battery ens om jag fått tag i en hårdvarutrummis jag gillat istället för typ tre år sedan när jag började använda Battery på allvar.
|
|
|
Post by Skilling on Sept 16, 2013 12:42:55 GMT 1
En stor anledning att ha SQ-80/ESQ-1 eller Kurz K2k för den delen, är att det är syntar som nästan alltid kan kliva in och göra det där ingen annan synt klarar av, när det behovet finns. Det är grymt bra med en schweizisk fällkniv tillsammans med några mer smala syntar. (att sedan både Ensoniq-syntarna och Kurzweilen låter sjukt jävla apbra i sig gör ju att de går att använda till det mesta. En del grejer på "Kalejdoskop" som jag gjorde med ESQ-1 är jag så jäkla nöjd med, från någon basgång till leadljud).
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Sept 16, 2013 13:24:48 GMT 1
Sedan skall man nog inte prata om gitarrister och deras gitarrer. "Vadå? En till gitarr? Du har ju redan en med sex strängar". Eller för den delen pedaler och stärkare... "Behöver du verkligen en distpedal till?" Eller trummisar med olika virveltrummor för olika ljud, cymbaler, trumpinnar... med mera. Dubbla baskaggar någon? Violinister har ju helt klart sin "minimoog" definierad i och med Stradivarius... och så vidare.
|
|
|
Post by karmabear on Sept 16, 2013 16:11:59 GMT 1
Hehe, jag har två mustanger av samma modell, tillverkade några månader i mellan, troligen tom av samma personer De låter jätteolika, mer olika än en DX7 och en Minimoogs "sågtänder". Jag använder olika gitarrer, pedaler, synthar, förstärkare, mickar etc för varje låt. Det gör ljudbilderna annorlunda och roligare för mig att lyssna på. Men det gör kanske inte låtarna så mycket "bättre" i andras öron än mina egna. De hade låtit annorlunda om jag inte haft så många olika grejer. Inte sämre kanske, men mindre intressanta för min egen del, och det är ju därför jag gör musik Det blir lite av: hmm jag har en grym slinga klar, men om jag på skoj testar och tar den där gitarren och kör med den pedalen, eller mickar upp den Casio orgeln genom den där ljusare förstärkaren, hmmm. Ofta låter det skit, ibland bra Har man olika alternativ kan man leka! Arrar just nu låtar och det är 80% "misstag" i att kombinera olika prylar som gör de speciella ljuden
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Sept 16, 2013 16:34:28 GMT 1
Får jag ge ett litet exempel? Nu vet jag inte om det stämmer till 100%, men jag har googlat mig till att detta är instrumenten Kraftwerk använde när de gjorde Autobahn. Ganska så få. Jag kan tycka att det är tänkvärt. Det måste inte andra tycka, men jag tycker att det kan finnas skäl att meditera lite kring det. Om Du inte tycker att det är tänkvärt är det ok. Jag ska inte klaga på Dig för det. Lovar. på hedersord. - Moog Minimoog - ARP (white-faced) Odyssey - customized Farfisa Rhythm Unit 10 - Vox Percussion King - Farfisa Professional Piano - EMS Synthi-A Vore intressant o veta om det där är ett resultat av en uttänkt förhållningssätt, eller resultatet av vad man lyckades få ihop för o göra musik. / Brian Eno använde under en lång tid enbart DX-7an och hävdade att man behöver bara fem syntljud för o göra musik. Behövde man fler så kunde man lika gärna lägga av, då hade man inte talang, eller något sånt ;-)
|
|
|
Post by JävelPersson on Sept 16, 2013 19:00:31 GMT 1
Vore intressant o veta om det där är ett resultat av en uttänkt förhållningssätt, eller resultatet av vad man lyckades få ihop för o göra musik. / Brian Eno använde under en lång tid enbart DX-7an och hävdade att man behöver bara fem syntljud för o göra musik. Behövde man fler så kunde man lika gärna lägga av, då hade man inte talang, eller något sånt ;-) Gissningsvis är det nog vad de fick ihop, det fanns väl inte så mycket mer när Autobahn gjordes. Brian Enos relation till DX7:an är ungefär som min till M1 förut. Fedt, jag är lite som Brian Eno, lite överraskande.
|
|
|
Post by kroffe on Sept 19, 2013 22:30:47 GMT 1
Eno hade föressten en ganska dogmatisk inställning till synthar - han körde väldigt länge endast VCS3 som ljudkälla och som behandlare av ljud som sen gärna klipptes till bandloopar etc.. rekommenderar f ö denna bok om Eno väldigt mycket: www.amazon.com/On-Some-Faraway-Beach-Times/dp/1556529422
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Sept 20, 2013 16:00:05 GMT 1
Eno hade föressten en ganska dogmatisk inställning till synthar - han körde väldigt länge endast VCS3 som ljudkälla och som behandlare av ljud som sen gärna klipptes till bandloopar etc.. rekommenderar f ö denna bok om Eno väldigt mycket: www.amazon.com/On-Some-Faraway-Beach-Times/dp/1556529422yepp, den är väldigt bra! har ju läst denna, väldigt intressant, en del om inspelningen av Outside mm
|
|