|
Post by karmabear on Sept 9, 2013 11:58:20 GMT 1
I alla fall ibland Jag har ju sammarbetat med sångerskor och även gjort en del skumma grejer med min egen röst, men ibland känner jag att jag vill låta som en tjej, förvisso en rätt skruvad tjej men ändå! Vissa låtar gör sig bättre med tjejröster. Hur löser man det här? Skal man ha the Knifes svindyra BOSS låda, Izotope Nectar, eller vad finns de för andra "gender benders"?
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 9, 2013 12:35:08 GMT 1
Jag antar att det finns formant-grejer i de flesta Autotune-varianter. Hur bra/kul/användbart det är vet jag dock inte, har bara sett att det finns i den som är inbyggd i min DAW (V-Vocal i Sonar).
|
|
|
Post by Skilling on Sept 9, 2013 12:39:58 GMT 1
Tja, transponering + effekter i ett DAW funkar riktigt bra det också. :)Bosslådan var väl inte direkt dyr tidigare om jag minns rätt? Snarare en effekt av Knifes framgångar väl? Typiskt exempel på där man kan fastna på att ha "rätt" grejer och lägga på lite hittepåmagi på just vissa prylar (läs: vintage hårdvara) eller bara göra det med det som finns till hands. Inte så sällan blir det minst lika bra eller bättre resultat på det viset. Missförstå mig rätt. Knifeprylarna är skitcoola, men inget som inte hade kunnat gå att fixa på annat sätt. Just The Knife är ju intressanta i dethär iom att de faktiskt har gjort en hel platta i standardljud som ingen på diverse musikforum skulle ta i, som ett statement. Så mitt svar är helt enkelt: Vill du laja med transponering, använd det du har tillhands. Får du inte till det, hitta något annat. Just transponering, som jag precis jobbat med i en låt i sommar (kommande "The Devil" med White Birches), har jag använt transponeringen i Studio One till. Snorbra, tycker jag. Man kan leta något gammalt hårt också om man vill. Det är frivilligt.
|
|
|
Post by karmabear on Sept 9, 2013 12:46:29 GMT 1
Jag har inte testat/letat så mycket, men hörde av Peter att det tom kan finnas stöd för formantmanipulering i Cubase. Får kolla på detta
|
|
|
Post by Jonas Röde on Sept 9, 2013 12:46:38 GMT 1
Oldschool-knep.
|
|
|
Post by karmabear on Sept 9, 2013 12:51:49 GMT 1
Good stuff! Älskar Jolene!
|
|
|
Post by martthemart on Sept 9, 2013 13:07:18 GMT 1
|
|
olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Sept 9, 2013 16:10:22 GMT 1
Just The Knife är ju intressanta i dethär iom att de faktiskt har gjort en hel platta i standardljud som ingen på diverse musikforum skulle ta i, som ett statement. blir nyfiken vilken skiva är det?
|
|
|
Post by Skilling on Sept 10, 2013 20:37:20 GMT 1
Just The Knife är ju intressanta i dethär iom att de faktiskt har gjort en hel platta i standardljud som ingen på diverse musikforum skulle ta i, som ett statement. blir nyfiken vilken skiva är det? Jag överdrev säkert.... men Deep Cuts kryllar väl av standard GM-ljud?
|
|
|
Post by martthemart on Sept 11, 2013 7:40:03 GMT 1
blir nyfiken vilken skiva är det? Jag överdrev säkert.... men Deep Cuts kryllar väl av standard GM-ljud? Deep Cuts är helt och hållet gjord i Reason om jag minns det rätt...
|
|
|
Post by kroffe on Sept 14, 2013 11:41:40 GMT 1
Ja, stämmer. Men det är en hel del Reason-presets där om man nu ska kalla det för GM-ljud...
|
|
|
Post by Skilling on Sept 14, 2013 11:54:40 GMT 1
Aha, det verkar som jag varit med och spridit lite av en urban myth här då alltså. Sorry. Men någonstans har jag i alla fall läst att de medvetet ville använda "standardljud" som någon reaktion på prylfixering. Jag kanske har blivit lurad dock, det vore inte första gången.
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 14, 2013 12:26:09 GMT 1
Jo, det har jag också läst, t ex steelpan (eller vad det nu heter?) i "Pass this on".
|
|