|
Post by lovedroid on Sept 8, 2013 15:41:27 GMT 1
Varför har man inte hört talas om det här kortet för, det har ju ett drygt år på nacken nu? 4in/6ut via USB för runt tvåtusenlappen! Och MOTU ska väl hålla snäppet högre kvalitet än Focusrite, Personus och de andra i samma prisklass? Eller har den floppat av nån anledning?
|
|
|
Post by JävelPersson on Sept 9, 2013 9:09:59 GMT 1
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 9, 2013 10:37:50 GMT 1
Jo, jag har också läst SOS-artikeln vilket ger än större förvåning över att kortet inte gjort mer väsen av sig. Det är ju i princip bara positiva slutsatser ur min synvinkel. Känns som att det skulle passa mig helt perfekt: 1 bra micpreamp, en Hi-Z-ingång för gitarr, ett stereopar in för mixern/syntharna, samt en hörslursutgång och 4 analoga ut för monitorerna och så att man skulle kunna skicka ut saker från datorn till nån effekt också. Plus DSP-effekter, som iofs inte känns så nödvändigt men är de bra så kan det ju vara trevligt.
Däremot verkar det som att folk på olika forum klagar över MOTUs drivrutiner och att de har problem med missljud vid inspelning. Så frågan är om man skulle våga sig på att beställa kortet? Fast det är iofs inte aktuellt precis just nu, förhoppningsvis kommer det nåt annat spännande och mer klockrent kort innan det är dags att slå till...
|
|
|
Post by Skilling on Sept 9, 2013 11:39:01 GMT 1
Ska Motu hålla högre kvalitet än Presonus och Focusrite, t ex? Jag vet ju egentligen inte, men jag har alltid tänkt att det är i ungefär samma kvallisort. Däremot tycker jag folk gnäller som bara den på Motu sedan länge. Att byggkvaliten lämnar mycket i övrigt att önska och en massa strul. Jag har aldrig haft något Motu, så jag vet egentligen inte.
|
|
|
Post by JävelPersson on Sept 9, 2013 12:10:41 GMT 1
Jag har själv ett 828mkIII och har aldrig haft några bekymmer som beror på MOTU i sig. De kommentarer jag sett genom åren som Skilling nog också är inne på skulle jag vilja påstå går, och ska, tas med en nypa salt. Att man får missljud vid in och uppspelning beror oftast på att 1) man inte läste vilka FireWire kort som rekommenderas och 2) att man på Windows inte gjort ens grundläggande prestandainställningar. T ex att i W7 ställa om till prestanda istället för energispar.
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 9, 2013 12:24:21 GMT 1
Inte jag heller, det är bara nåt jag har fått för mig. Såhär nånting skulle skalan gå enligt min teori alltså: Behringer->ART->Focusrite/Presonus/etc->MOTU->RME->snordyrt Men det låter iofs bra om de är på samma nivå, då slipper jag fundera på det här mer. Tycker att Focusrite Scarlett 6i6 verkar schysst och det ska finnas i affär i Örebro till ok pris, så att man kan gå tillbaks med det om det strular. Men jag ska börja med att fundera på om det är värt ett par tusen att köpa ett nytt ljudkort. Klarar oss egentligen fint med det ESI Juli@ som vi har, men det är lite jobbigt att det hänger datorn vid varje uppstart.
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 9, 2013 12:29:47 GMT 1
Oj, jag skrev förra inägget under tiden som JävelPersson... Hmmm... Vem ska man tro på...? Med tanke på att vi har en Frost-dator så borde alltså inte MOTUn behöva ge några problem.
|
|
|
Post by JävelPersson on Sept 9, 2013 12:51:21 GMT 1
Oj, jag skrev förra inägget under tiden som JävelPersson... Hmmm... Vem ska man tro på...? Med tanke på att vi har en Frost-dator så borde alltså inte MOTUn behöva ge några problem. Hade faktiskt ett Juli@ innan, helt ojämförbart med MOTU-kortet. Jag vet inte om det klagas mer på MOTU än något annat, men eftersom jag kollade själv en del innan jag köpte mitt så fick jag uppfattningen att de flesta som hade problem med sina MOTU-kort hade problem med allt annat också. Antingen för att de inte visste vad de sysslade med eller för att de kastar sig över första bästa forum och kräks så fort minsta motstånd möts. Har svårt att tro att du skulle få några problem med det här
|
|
|
Post by peterh on Sept 9, 2013 13:17:13 GMT 1
Har varit väldigt nöjd med de Motu-produkter jag ägt (828 mk1 & II). Och iaf tidigare har deras drivrutiner haft väldigt gott rykte (bara det faktum att det är samma till alla deras produkter är bra, då vet man att dom inte fuskat till det med billigare prylar, eller droppar support för snabbt)
Det sagt så tror jag det blir ett Scarlett 18i8 snart, mitt Focusrite Saffire LE har visserligen börjar krångla, men det är väl 7-8 år nu, så det får betraktas som avskrivet. Tyckte att pre-ampsen i det lät bättre än Motu's också, men det kan vara rent psykologiskt, A/B-jämförde aldrig.
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 9, 2013 13:38:57 GMT 1
Ok, tack för dets, skönt att höra från nöjda MOTU-folk också. Hittade mest gnäll på Gearslutz... Blir till att fundera lite till då...
|
|