olivetti
Hippie
I'm welling up! Where's my Wellington boots?
|
Post by olivetti on Sept 3, 2013 16:55:35 GMT 1
Vet inte om detta hör hemma här, men det handlar om mastring i alla fall. :-) Trent Reznor Fights The Loudness Wars
Lite märklig/intressant anfallsvinkel på problemet, kan jag spontant tycka. Han erbjuder två olika versioner, en som är "brutalt" komprimerad, dvs så som de flesta mastrar nu för tiden, samt en mer i linje med hur musiken låter i studion då de arbetat med låtarna, dvs med bibehållen dynamik och allt som hör därtill. Jag kan tycka att om man nu tycker att det ena sättet är fel, varför då inte bara erbjuda det rätta sättet? Eller ska man tolka det som att han vill att folk ska kunna jämföra och själva upptäcka vilken som låter bäst? Och ta lärdom av det hela (vilket jag betvivlar folk gör/kan, det har gått för långt) Hur som, intressant initiativ!
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 3, 2013 17:32:45 GMT 1
Det kan ju kanske även vara ett sätt att säkerställa att man inte väljs bort av radion pga för lågt ljud? Vet dock inte hurpass mycket/lite airplay NIN får och hur mycket radion i så fall bryr sig om sådant, de brukar väl dessutom köra egna kompressorer för att det inte ska bli ojämn nivå på det man spelar... *svammel svammel*
Men kul initiativ ändå tycker jag, det borde ju göra så att några tänker efter lite iaf.
|
|
olivetti
Hippie
|
Post by olivetti on Sept 3, 2013 17:43:02 GMT 1
Det kan ju kanske även vara ett sätt att säkerställa att man inte väljs bort av radion pga för lågt ljud? jo precis, men då är det ju inget riktigt ställningstagande, utan som artist garderar du dig.... det är denna bit jag reagerar mot.
|
|
|
Post by JävelPersson on Sept 3, 2013 22:03:33 GMT 1
Förut brukade ju singlar finnas som en "Radio Edition", på den tiden använde man ju själv en kompressor för att inte peaka portan mest, så jag kommer inte riktigt ihåg vad skillnaden var på utgåvorna. Men gissningsvis något åt vad NIN gör här, så är det så nytt egentligen?
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 3, 2013 22:30:55 GMT 1
Jag har alltid trott att det bara är/var en kortare version av låten? Radiovänliga 3 minuter ungefär.
|
|
olivetti
Hippie
|
Post by olivetti on Sept 4, 2013 6:00:21 GMT 1
Förut brukade ju singlar finnas som en "Radio Edition", på den tiden använde man ju själv en kompressor för att inte peaka portan mest, så jag kommer inte riktigt ihåg vad skillnaden var på utgåvorna. Men gissningsvis något åt vad NIN gör här, så är det så nytt egentligen? Jo det tycker jag nog allt att det är. Det man gjorde med "Radio Edition" handlade väl om en teknisk aspekt av det hela för att det skulle funka i radion. Detta handlar ju om att det är en artist som tar ställning mot "the loudness wars". Ett sätt att mastra skivor där det hela går ut på att högst volym vinner, förenklat uttryckt. Det är ju inte så att han erbjuder en version för nätstreaming och en till försäljning, utan han erbjuder ju båda versionerna till försäljning, för att kunden ska välja/lära sig något av det hela. Jag gillar ju att en artist tar ställning mot eländet, men då borde han ha gjort det fullt ut. Fast o andra sidan så hade väl ingen reagerat då, så kanske det är rätt strategi trots allt ;-)
|
|
|
Post by JävelPersson on Sept 4, 2013 6:52:09 GMT 1
Jo det är ju lite skillnad i det att radio editions, etc hade ett annat ändamål än att bara låta högst. Frågan är ju om det hade passerat obemärkt om han låtit bli att göra loudness-mastringen
|
|
|
Post by peterh on Sept 4, 2013 9:03:23 GMT 1
Frågan är ju om det hade passerat obemärkt om han låtit bli att göra loudness-mastringen Det tror jag. Det är ju genom att ställa dom mot varandra som han sätter fingret på problemet. Tycker det är genialiskt. Massor av uppmärksamhet, audiofilerna på sin sida, och nästa gång kanske han slipper göra en loud-version. För hur många kommer att köpa den? Det blir lite som att gå till Sjömagasinet och beställa fish & chips. Kanske är mer lätttuggat, men man skulle ju skämmas samtidigt (en bra parallell faktiskt, för man tröttnar rätt fort på flottig mat. Precis som med odynamisk musik)
|
|
olivetti
Hippie
|
Post by olivetti on Sept 4, 2013 17:45:34 GMT 1
Frågan är ju om det hade passerat obemärkt om han låtit bli att göra loudness-mastringen Det tror jag. Det är ju genom att ställa dom mot varandra som han sätter fingret på problemet. Tycker det är genialiskt. Massor av uppmärksamhet, audiofilerna på sin sida, och nästa gång kanske han slipper göra en loud-version. För hur många kommer att köpa den? Det blir lite som att gå till Sjömagasinet och beställa fish & chips. Kanske är mer lätttuggat, men man skulle ju skämmas samtidigt (en bra parallell faktiskt, för man tröttnar rätt fort på flottig mat. Precis som med odynamisk musik) Ok, jag köper logiken/resonemanget! :-)
|
|
|
Post by lovedroid on Sept 6, 2013 12:33:12 GMT 1
Måste förresten bara säga att han utkämpar kriget med en riktigt bra skiva! Har inte hört riktigt hela än, men det är nog det bästa de gjort på länge.
|
|