|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 10:50:34 GMT 1
Plocka fram förstoringsglas, pincett och mikroskop för Arturia släpper en modell till i kategorin puttefnasksyntar. Denna gång slår de till rejält och gör en förkrymt version av den redan pyttelilla miniBrute. Undertecknad tippar att nästa modell blir med en oktavs tangentbord i 12% storlek av minitangenter och en halv oscillator. Garanterat lämplig för vad som verkar vara det viktigaste för syntar 2013, nämligen att kunna ta med sig den under armen när man cyklar. Ja fan, den får till och med plats i fickan. Hurra!
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Oct 23, 2013 13:19:40 GMT 1
När börjar trenden med gitarrer i barnstorlek eller trumset i 86% av vanlig storlek? Flyglar med pluttefnasktangenter för det är ju så jävla viktigt att kunna ha sina instrument på bussen, på pakethållaren och i sängen? Gud vad jag längtar till nästa våg, den där instrumenten är gjorda för att göra musik på, inte för att spara plats.... Rasar (del 2). sluta sura nu! även om instrumenten är små och pluttiga är kan man väl "göra" musik med dem? däremot kanske de inte har värsta spelbarheten, om det nu är det man är ute efter. jag tänker att det finns plats för såväl fullstora som småpluttiga grejer, det ena behöver inte utesluta det andra etc. microbruten, såvitt jag kan se, känns högintressant för mig (om priset är rätt dvs). finfin att patcha ihop med den lilla modularen. små trumset (inte leksaker då alltså) har väl gjorts hur länge som helst? vill minnas att cramps trummis på turnén '91 hade ett ganska pluttigt trumset. eller så var jag större då... och kvartsgitarrer är inte heller helt ovanliga... så, gaska upp dig!
|
|
|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 13:43:47 GMT 1
Helt ärligt så är jag helt övertygad om att tvåoktavers keyboard och minitangenter är ett resultat av.... typ techno. Det är så många elektronmusiker som helt enkelt inte spelar på sina instrument utan lägger dem på ett bord och sequencar skiten ur dem. Eftersom jag spelar på mina syntar till 95% är jag inte målgruppen. Utan att lägga värdering på hur man gör musik med sina syntar så upplever jag det som sjukt tråkigt för egen del. Jag kan väl också tycka att man lika gärna kunde slopa keyboarden helt instället för dessa halvmessyrer, Jag tycker detta är en värdelös utveckling och jag vet inte, jag är rätt lyrisk när jag är nöjd med produkter och jag tycker man måste få uttrycka missnöje också. Arturia har fått ohämmat med nöjd kritik och ohämmat med diss av mig de senaste veckorna. Det första för iSEM och det senare för smurfBrute. Lite innerlighet i tyckandet måste det väl få finnas, både när det är positivt och negativt? Det sagt så kan jag mycket väl tänka mig att det hamnar en plutt-ms-20 hos mig när de börja dyka upp beggade för småpengar... den dubbelmoralen har jag.
|
|
|
Post by Einar Lindgren on Oct 23, 2013 13:46:19 GMT 1
Fast det vore rätt kul ifall det började lanseras extra stora syntar med skitstora tangenter (för fedelabben). Typ Marimba-storlek, så att man kan spela med klubbor (och svart polotröja).
|
|
|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 13:47:08 GMT 1
Hahaha... man får typ klättra upp på tangentbordet och hoppa på tangenterna.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Oct 23, 2013 13:53:50 GMT 1
jag glömde smiley däruppe:)
håller med ang att de kunde skitit i klaviaturet. smurfbrute 1u-rack, det hade jag gillat.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 14:02:37 GMT 1
Jag hade blivit mycket intresserad av en Brute med 3 oktaver i fullstora tangenter och med två oscillatorer för 5-6000 spänn. Sån är jag.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Oct 23, 2013 14:17:06 GMT 1
Jag hade blivit mycket intresserad av en Brute med 3 oktaver i fullstora tangenter och med två oscillatorer för 5-6000 spänn. Sån är jag. det hade varit ännu intressantare! (särskilt om patchpunkterna hade följt med/varit än mer utvecklade.)
|
|
|
Post by karmabear on Oct 23, 2013 16:16:07 GMT 1
Det e som han säger det!
Jag kanske vill ha en micro iaf, men isåfall mest för sängliggande ideér.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 20:11:02 GMT 1
Nu har de lagt upp en video också. Bland annat och mycket riktigt visar den hur bra det går att åka tåg med den, så nu vet vi att huvudsyftet är nått. Ser helt fruktansvärd ut att spela på dock, men det är väl sekundärt...
Hur som, den låter fint.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 23, 2013 20:49:27 GMT 1
men vad är det för fin KORG som står och ser snygg ut på scen bredvid SmurfBruten? Jag stör mig på att jag inte kan identifiera den...
|
|
jgb
Hippie
HIPSTER goddammit!
|
Post by jgb on Oct 24, 2013 8:07:34 GMT 1
Synt för buttersmurfar kanske? Men jag håller nog med faktiskt. Hade hellre sett en oscillator till och ett större klaviatur. Dvs, bygg vidare på minibruten, och lägg till saker istället för att dra ifrån. Hade man gjort det hade man skapat en klassiker, nu blir det bara en puttesynt, om än till små pengar då.
|
|
|
Post by lovedroid on Oct 24, 2013 8:30:49 GMT 1
Jag håller både med och inte... Jag tycker att det är jättekul att det kommer en bunt riktigt billiga synthar som ändå inte bara är leksaker. Ock jag hoppas samtidigt att Arturia snart kommer med en MegaBrute.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 9:07:27 GMT 1
Jaja, men vad är det för KORG?
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 9:16:51 GMT 1
|
|
|
Post by peterh on Oct 24, 2013 9:25:18 GMT 1
Jag tycker det är skönt att det kommer grejer som man inte känner att man är målgruppen för. Går ändå inte att köpa allt...
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 9:40:24 GMT 1
Det håller jag helt med om. Grejen är att om det här vore den enda eller en av få som smurfar smurfen så kanske jag till och med hade tyckt att den var ball. Nu ser jag det mer som att tillverkarna kommer undan med helt jävla värdelösa keyboards och det påverkar hela marknaden. Jag tror inte att det är så sjukt dyrt att göra en oktav tangenter till som de vill få oss att tro och det hade gått att få nyanalogvågen med vettig spelbarhet och fullstora tangenter. Så jag gapar gärna lite om det för att påpeka att det finns några av oss som inte prioriterar bussåkande, sängliggande och så vidare. Varför ska ALLT vara så jävla portabelt hela tiden för? Vad är det för fel på att göra musik i en studio? Kan man inte stänga av TV:n under tiden man gör musik? När jag skriver detta inser jag att jag ska jobba ännu hårdare på att bli en jobbig gnällgubbe. Jävla ungdomar, klipp er!
|
|
|
Post by lovedroid on Oct 24, 2013 9:42:21 GMT 1
Jaja, men vad är det för KORG? Tänkte Polysix först, bara utifrån gavelns profil, men det är det ju inte! Beats me.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Oct 24, 2013 10:31:29 GMT 1
men vad är det för fin KORG som står och ser snygg ut på scen bredvid SmurfBruten? Jag stör mig på att jag inte kan identifiera den... delta?
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 10:36:15 GMT 1
men vad är det för fin KORG som står och ser snygg ut på scen bredvid SmurfBruten? Jag stör mig på att jag inte kan identifiera den... delta? Ja det är det fan. Tyckte inte det var reglar på den i videon utan bara rattar, men det är det nog inte. Baksidan är Delta all the way, så det är nog en sådan. DÄR har vi en synt jag vill ha. Tack för hjälpen!
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 10:57:20 GMT 1
jag måste också förtydliga att jag verkligen tycker att den verkar låta bra och på något plan blir lite sugen. Det är ju ett måste att spela den via ett extern dugligt keyboard dock, så jag skulle föredra att den kom som desktopsynt istället faktiskt. Det där jävla minikeyboardet på två oktaver vill jag inte betala en spänn för.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Oct 24, 2013 11:00:43 GMT 1
mmm... desktop med fler patchpunkter...
|
|
|
Post by Skilling on Oct 24, 2013 17:46:58 GMT 1
Detta är ett midikeyboard från M-Audio med fyra oktaver och fullstora tangenter av bra kvalitet. Dess föregångare finns här hemma så jag vet hur det känns. Det kostar 500 spänn. Varför skulle vi tro på att tillverkarna måste hålla sig till två oktaver och/eller minitangenter för att det inte skulle bli för dyrt nu igen? www.thomann.de/se/maudio_keystudio_49.htmRevolution och bojkott säger jag!
|
|
|
Post by peterh on Oct 25, 2013 6:34:00 GMT 1
Verkar hamna på strax under 3k:-. Konstigt prisläge om ni frågar mig, för nära Minibrute för att riktigt skilja ut sig. Nu kommer den enbart att tilltala dom som verkligen, verkligen vill ha smurfstorlek.
Fast då förutsätter jag iofs att minitgb faktiskt är en priskompromiss, det kanske är väldigt efterfrågat? Minikorg sålde väl drivor?
|
|
|
Post by Skilling on Oct 25, 2013 6:47:21 GMT 1
Den kommer att gå skitbra hos hipsters och hos de som vill ha tusen instrument att ståta med på internetforum, men bara tycker det är värt att ha en halv kvadratmeter ägnat till det.
Well well, en annan får fortsätta att hitta gamla fina maskiner för en spottstyver istället. Det finns ju fantastiska syntar, tusen gånger intressantare än Brute egentligen, för 3000 spänn.
Herregud, det får man ju en ESQ-1 eller K2000 för. De är ju på en annan planet.
|
|
jpl
Hippie
Sur gubbajävel
rämnar
|
Post by jpl on Oct 25, 2013 7:47:23 GMT 1
3000 pix, totalt ointressant då. 1995 hade den kanske varit värd. kanske.
|
|
|
Post by Skilling on Oct 25, 2013 8:15:38 GMT 1
Jag fortsätter att rasa lite, för jag stör mig så jäkla mycket på trenden med fjantkeyboards och alla elever jag skulle ha nu är sjuka, så jag har tid över:
Det som hänt nu är att branschen lyckats få det till att tre oktaver riktiga tangenter är lyxigt och kommer att kosta skjortan framöver.
Tre oktaver är i sig en budgetvariant, damn it!!!
|
|
|
Post by JävelPersson on Oct 27, 2013 21:28:05 GMT 1
Har ingen förståelse för den här trenden. Bättre helt utan tangenter än något helt meningslöst. Två oktaver räcker ju knappt till en enkel oktavbas, än mindre något mer vandrande.
|
|
|
Post by kroffe on Oct 29, 2013 19:36:34 GMT 1
Jaja, men vad är det för KORG? Korg Delta tycker jag det såg ut som:
|
|
|
Post by Skilling on Oct 29, 2013 20:04:18 GMT 1
|
|